Strategi og innsatsområder
Vår strategi 2023-2028
Hvert femte år vedtar styret i Music Norway en overordnet strategi. På bakgrunn av strategien utarbeides årlige virksomhetsplaner med konkrete tiltak for å realisere målene i strategien.
Strategien for 2023-2028 har følgende hovedpunkter:
Music Norway legger til rette for bærekraftig kunstnerisk og kommersiell vekst.
- Vi skal identifisere aktører og miljøer med internasjonalt vekstpotensial.
- Vi skal tilby relevante møteplasser for kunnskapsdeling og kompetanseheving.
- Vi skal etablere og ivareta nettverk som bidrar til økt eksport, spesielt med tanke på økonomisk vekst og økt sysselsetting i musikknæringen i Norge.
- Vi skal bidra særskilt på områder hvor en styrket infrastruktur er nødvendig for å realisere det internasjonale vekstpotensialet.
- Vi skal tilrettelegge for internasjonalt samarbeid gjennom å øke markedsinnsikten og fremme aktører i det norske musikklivet som attraktive samarbeidspartnere.
Music Norway forsterker musikklivets prioriteringer gjennom å gi tilskudd og medvirke til aktivitet som øker kjennskapen til og eksporten av musikk fra Norge.
- Vi skal være i tett dialog med aktørene i musikklivet og kjenne deres behov.
- Vi skal identifisere trender og gi artister, utøvere, opphavere og selskaper fra Norge tilgang til relevante markeder internasjonalt.
- Vi skal tilby treffsikre tilskuddsordninger for å øke internasjonal etterspørsel og synlighet, noe som innebærer tydeligere prioriteringer innenfor ordningene.
- Vi skal tilby spissede kompetanseprogram som svarer på konkrete utfordringer.
- Vi skal utvikle innholdsplattformer og konsepter rettet mot det internasjonale musikkpublikummet for å profilere eksportklar musikk fra Norge.
Music Norway jobber for økt anerkjennelse og profesjonalisering av musikk som næring.
- Vi skal bidra til en mer sofistikert politikk for kulturelle og kreative næringer generelt, og musikknæringen spesielt, med mål om å realisere mer av vekstpotensialet som finnes her.
- Vi skal bidra til økt kunnskap om norsk musikkbransje og være pådriver for utviklingen av et best mulig tallgrunnlag, spesielt knyttet til verdiskaping, sysselsetting og eksport.
- Vi skal drive kommunikasjonsarbeid som fremmer kunnskapsdeling og inspirerer flere til å satse strategisk internasjonalt.
- Vi skal bidra til å styrke bransjens verdiskaping gjennom kompetanseutvikling innen forretningsutvikling.
Music Norway ivaretar og videreutvikler et inspirerende kompetansemiljø hvor folk trives, og blir sett og hørt.
- Vi skal være et fremoverlent miljø med fokus på kontinuerlig kompetanseutvikling for våre ansatte.
- Vi skal ha en inkluderende internkultur og sørge for nettverksutvikling som kan bidra til å skape konkrete resultater for aktørene i musikklivet.
- Vi skal drive mer systematisk effektmåling og sørge for å hente ut større utbytte fra rapporteringen i prosjekter, programmer og tilskuddordninger.
Innsatsområder 2025
Hvert år fokuserer vi på noen innsatsområder. Disse er forankret i en årlig virksomhetsplan, som er basert på vår femårige strategi.
I 2025 skal Music Norway rette arbeidet mot:
Flere faglige møteplasser for norsk musikkliv her hjemme, hvor det er rom for erfaringsutveksling og nettverksbygging mellom aktørene. Relevant tematikk kan være:
- Trender og utviklingstrekk i musikkbransjen
- Forretningsutvikling og næringsutvikling
- Musikkteknologi og digitale plattformer
- Mangfold, inkludering og rekruttering
- Miljø og klimarettferdighet
Identifisere muligheter og etablere nettverk i vekstmarkeder, med særlig vekt på India og et utvalg land i Sørøst-Asia (Vietnam, Indonesia, Thailand) og Latin-Amerika (Mexico).
Opprettholde dialogen med aktører i samisk musikkliv og være til stede på møteplasser for samisk musikk, med mål om å bidra til å styrke og realisere samisk musikklivs internasjonale muligheter.
Iverksette tiltakene i en ny strategi for kunstmusikken, med særlig fokus på Norden, Tyskland og Storbritannia.
Inngå tettere dialog med og drive mer målrettet synliggjøring av et utvalg artister, utøvere og opphavere (og deres team) med spesielt relevant internasjonale satsinger og muligheter i 2025.
Fortsette arbeidet med å styrke de internasjonale delegatprogrammene i samarbeid med utvalgte festivaler i Norge.
Videreføre og videreutvikle kompetanseprogrammet for management, DRIVE, samt Masterclass - programmet for framoverlente bransjetalenter.
Utvikle et nytt kompetanseprogram for selvrepresenterende artister, utøvere og opphavere, basert på erfaringer fra tidligere programmer og definerte behov i musikkfeltet.
Iverksette et internasjonalt profileringsprosjekt rettet mot det internasjonale musikkpublikummet, i tett dialog med norsk musikkbransje.
Opprettholde dialogen med myndigheter, politikere og andre relevante aktører om behovet for en målrettet satsing på musikk som næring.
Være en pådriver for utviklingen av et best mulig tallgrunnlag om norsk musikkbransje, særlig knyttet til verdiskaping, sysselsetting og eksport.
Inngå tettere dialog med et utvalg norske musikkselskaper med spesielt relevante internasjonale satsinger og muligheter i 2025, med sikte på gjensidig erfaringsutveksling og kunnskapsdeling.
Spre kompetanse og formidle internasjonale suksesshistorier i podkasten Musikkpasset, gjennom utstrakt bruk av våre egne rådgivere.