- Å bli nominert til Grammy er å vinne for oss

Grammy-nominerte Peter Herresthal jobber tett med noen av nåtidens største komponister og har spilt med orkestre og ensembler over hele verden.

Skrevet av Kaja Bjørntvedt 02.02.2024

Peter Herresthal (Foto: Mats Bäcker)
Peter Herresthal (Foto: Mats Bäcker)

Den prisbelønte fiolinisten Peter Herresthals siste innspilling av Missy Mazzolis fiolinkonsert Dark With Excessive Bright er nominert til to Grammy Awards, som deles ut 4. februar i Los Angeles. Albumet er gitt ut på BIS Records.

- Jeg må innrømme at jeg synes det er ganske stort. To nominasjoner på en norsk plate! Mine venner i orkestrene Arktisk Filharmoni og Bergen Filharmoniske Orkester har vært fantastiske medspillere og jeg håper dette kan være med på å vise fram det utrolig høye nivået på norske orkestre og deres mange innspillinger av nyskrevet musikk, sier Herresthal.

Herresthals samarbeid med Mazzoli går over flere år og innspillingen av Dark With Excessive Bright ble gjort under pandemien. Fiolinkonserten ble urframført på festspillene i Bergen og det var både TV-sending og - innspilling dagen etter konserten.

- Det har vært et viktig og intenst prosjekt på mange måter. Missy satt leeeeenge i karantene på Voksenåsen, vi øvde med avstand og gjorde TV-intervju utendørs. Etter to år uten en eneste konsert for min del var det høyt adrenalin-nivå, og at dette blir nominert til Grammy er å vinne for oss. Kammerversjonen av fiolinkonserten ble urframført i en gruve på Svalbard med Arktisk Filharmonis sinfonietta under festivalen der, og cover-bildet på albumet er også fra gruven, sier Herrestahl.

- Hvordan har innspillingen Dark With Excessive Bright blitt mottatt internasjonalt utover Grammy-nominasjonen?

- Det har vært en helt utrolig mottagelse av innspillingen, vi har fått svært mye oppmerksomhet, flotte kritikker og i tillegg til Grammy er den også nominert til BBC Magazine Music Awards. Missy har jo også truffet tiden veldig med sin musikk. Den spilles over hele verden og hun er en virkelig fantastisk person å jobbe med.

- Jeg har jobbet mye i USA, også som pedagog, men det er første gang jeg er på en toppliste med et album i New York Times og på nasjonale radiostasjoner. Min yngste datter synes det er ekstra imponerende at vi er på New York times sjangerløse liste sammen med navn som jeg aldri har hørt om, men som hun forteller meg har millioner av streams og også er nominert til Grammy, sier Herresthal med et smil.

- Du har nylig lagt opp som solist. Et av dine aller siste prosjekter er ekstra viktig da Kaija Saariaho nylig gikk bort?

- Ja, Kaija Saariaho var av mine nærmeste venner og samarbeidspartnere, og noen uker før hun gikk bort så gjorde vi en innspilling på tampen av hennes syttiårsdags jubileum. Kaijas datter Aliisa var min elev på Norges Musikkhøyskole i mange år og det var ekstra sterkt å spille denne fiolinkonserten med henne som dirigent under jubileet. Etter mange konserter sammen falt valget på BIT20 til innspilling for nøyaktig ett år siden og dette var det siste jeg spilte som solist før jeg la opp og nå fokuserer på undervisning, sier Herresthal.

Herresthal har samarbeidet mye med komponister og gjort et stort arbeid med å bestille verk og fremme musikk av levende komponister.

- Jeg startet med den nye musikken mens jeg studerte. For meg var det fantastisk å jobbe med levende komponister, venner og kolleger, og jeg kan ikke se for meg noe mer kreativt for meg som fiolinist. Arne Nordheim og Olav Anton Thommessen var viktige mentorer og senere flere internasjonale komponister som Per Nørgård, Henri Dutilleux og Harry (Harrison, red. anm.) Birtwistle.

Peter Herresthal har spilt inn 22 fiolinkonserter og har 10 nominasjoner og mottatt fem Spellemann-priser. Herresthals Nørgård-innspilling ble nominert til en Gramophone Award og var Editors Choice i The Strad og International Record Review. Herresthal er professor ved Norges Musikkhøgskole og gjesteprofessor ved Royal College of Music i London og NYU Steinhardt School i New York.

- For meg er det noe viktig å formidle mitt repertoar til neste generasjon musikere og komponister. Både gjennom å være kurator, som jeg har vært på Festspillene i Bergen, og på mitt sommerkurs på Voksenåsen som også har et mentorprogram for unge komponister, blant annet i samarbeid med Missy Mazzoli og med Esa-Pekka Salonens Baltic Sea Festival i Stockholm.

Nå har Herresthal og datteren Christina startet en ny konsertserie på Bygdøy Folkemuseum. Anna Berg er huskomponist.

- Mitt mål framover er fremdeles å jobbe med de levende komponistene og at elevene mine i Oslo, København, London og New York også blir bitt av basillen.

- Min drøm har vært å slutte på topp som solist, og med Grammy nominasjoner og BBC Music Awards, så føles det som jeg traff ganske bra på timingen, sier Herresthal.