Caroline Ailin: Konstruktivt å bli utfordret
Etter et år fylt med GRAMMY-nominasjoner og global skryt, er låtskriver Caroline Ailin nominert til Årets Internasjonale Suksess.
Etter et år fylt med GRAMMY-nominasjoner og global skryt, er det norske låtskrivertalentet Caroline Ailin nominert til Årets Internasjonale Suksess.
Fire år etter gjennombruddet med Dua Lipas "New Rules”, fortsetter hun å herje de globale hitlistene. 2020 høstet blant annet utgivelser med Astrid S, Lennon Stella og Selena Gomez, og før jul ble hun kåret til “Hitmaker of the Month” av Variety Magazine. Ailin har en imponerende skriveteft og har vist en enorm stamina gjennom årene, som gjenspeiler seg i den konsistente strømmen med meritter.
Mye har skjedd siden Ailins sin forrige nominasjon i kategorien i 2019.
- 2020 var et veldig spesielt år. Det var helt utrolig merkelig å oppleve at "Don't Start Now" gikk nummer 1 på radio i USA, og få mine første GRAMMY-nominasjoner mens hele verden var i lockdown. Jeg har først kommet tilbake på jobb i LA nå etter et helt år og er mega glad og takknemlig for å være igang igjen. Har savnet å hoppe rundt fra studio til studio i LA, forteller hun.
God kjemi kommer godt med
Å lage musikk er en sårbar prosess. Når man skriver med andre må man ofte forholde seg til ulike personligheter, kontrasterende meninger og fremmede fremgangsmåter. Trygge opplevelser er essensielt for å bygge opp selvtilliten, men å la seg utfordre er konstruktivt for arbeidsmoralen.
- Jeg jobber stort sett bare med artister, låtskrivere og produsenter jeg liker. Life is too short to spend time with assholes. Pluss, jeg jobber alltid bedre hvis jeg føler meg trygg og avslappet i rommet. Da kan man være ærlig og ikke være så bekymret for å si noe teit eller drite seg ut, sier hun.
Ailin jobber mye med Emily Warren og Ian Kirkpatrick, som hun skrev "New Rules" og "Don't Start Now" med.
- Men det er godt for kreativiteten min å mikse litt og jobbe med mange forskjellige typer mennesker, så hver uke er super variert, opplyser hun.
Et pluss å være norsk
Ifølge Ailin har den internasjonale bransjen et positivt inntrykk av norske musikere.
- Jeg føler generelt at alle har et inntrykk av at skandinavere er gode til å lage musikk. Det er alltid kun et pluss i boka når jeg sier jeg er norsk. Pluss at det er så overdrevent mye fete artister og produsenter som har kommet fra Norge de siste årene og det har alle fått med seg, sier hun opprømt.
Å fullføre en komposisjon er i seg selv en tilfredsstillende oppnåelse. Men fra øyeblikket en låt er ferdig, til musikken i det hele tatt ser dagens lys, foreligger det et kaprisiøst og mystisk tidsrom.
- Noen sanger skriver jeg sammen med artisten i rommet, og andre skriver jeg med en artist i tankene. Hvis det er en artist jeg kjenner godt, så er det naturlig at jeg er veldig involvert til målstreken. Hvis det derimot er noe jeg har skrevet til en artist jeg ikke jobber så mye med, så er jeg ikke like involvert etter at sangen er ferdig innspilt, mikset og mastret, forklarer hun.
Vær raus med råd, ros og samarbeid
For å kunne lykkes i musikkfeltet, må man være både dumdristig og hardtarbeidende på en og samme tid. Man er alltid fler som deler usikkerheten som yrket medbringer enn man er få.
Ailin mener samhold i bransjen er viktig og at det kan være avgjørende, enten det er å la andre slippe til i sitt skrivemiljø eller å bistå med kompetanse.
- Jeg tror egentlig en av de viktigste tingene i forhold til å løfte andre låtskrivere er å være raus med råd, ros og samarbeid. Jeg gikk selv på LIPA og fikk mye hjelp og råd på veien opp, så jeg vet hvor stor forskjell det utgjør. Jeg så sykt opp til Ina Wroldsen da jeg startet og sendte henne mail som hun svarte på og jeg husker jeg syntes det var stort. MXM i Sverige har i mine øyne gjort det helt rett med å starte et kollektiv sammen hvor de alle får goder av hvor gode hverandre er, sier Ailin.
Årets Internasjonale Suksess blir delt ut som en del av Spellemann-prisen den 16. april.