Kina

Kina blir sett på av mange som et marked med stort uutnyttet potensiale for vestlige musikere, låtskrivere og musikkselskaper. Musikkmarkedet i landet vokser stadig og øker hvert år. Sjekk ut guiden vår til Kina!

Kina [stjålet] https://medium.com/@Baigui/inside-the-beijing-music-scene-b654932f2587

Kina blir sett på av mange som et marked med stort uutnyttet potensiale for vestlige musikere, låtskrivere og musikkselskaper. Apple Music ble lansert i Kina for noen år siden sammen med lokale streamingtjenester som KuGou, QQ Music, KuWo og NetEase med mer. Spotify inngikk et partnerskap med den kinesiske streamingtjenesten Tencent i år. Flere store selskaper har åpnet eller planlegger å åpne lokale kontorer i Kina. Kina er et land i stadig endring, og landet gjør enorme investeringer i internasjonal handel. Musikkmarkedet i landet vokser stadig og øker hvert år.

Siden Kina er et kommunistisk diktatur, kan det utgjøre utfordringer for både musikkskapere, artister og selskaper. Sensur oppstår. Det må heller ikke glemmes at det for ikke så lenge siden egentlig, i 2001, i utgangspunktet ikke var noen copyright-lover i det hele tatt på plass. Og juridiske plattformer har bare eksistert i noen år.

Offisielt navn: Folkerepublikken Kina / Republikken

Innbyggertall: 1.390.191.160

Hovedstad: Beijing

Landskode: +86

Tidssone: UTC +8

Nasjonalspråk: Kinesisk (mandarin)

Visum: Ytelsesvisum er påkrevd i de fleste tilfeller. Mer info under reiseinformasjon lenger nede.

Valuta: renminbi (CNY / RMB)

BNP per innbygger: USD 16 676,5

Hvor mange bruker sosiale medier?

Det er ingen eksakte tall på hvordan sosiale medier ser ut i Kina. Men WeChat er den klart største med over en milliard aktive brukere per måned. WeChat er 100% kontrollert av den kinesiske staten.

Aktive internettbrukere: 58,80%

Aktive smarttelefonbrukere: 58,8%

Aktive mobilabonnement: 1,6 milliarder

Registrert musikksalg: $ 292,3 millioner

Digital / fysisk: 93% / 7%

Registrert musikkinntekt per innbygger: 0,2 USD

Major

35%

markedsandel

Indie

65%

markedsandel

Musikkbransjen

Festivaler & nettverksarrangementer

Spillesteder

Sjekkliste til Kina