Kina
Kina blir sett på av mange som et marked med stort uutnyttet potensiale for vestlige musikere, låtskrivere og musikkselskaper. Musikkmarkedet i landet vokser stadig og øker hvert år. Sjekk ut guiden vår til Kina!
Kina blir sett på av mange som et marked med stort uutnyttet potensiale for vestlige musikere, låtskrivere og musikkselskaper. Apple Music ble lansert i Kina for noen år siden sammen med lokale streamingtjenester som KuGou, QQ Music, KuWo og NetEase med mer. Spotify inngikk et partnerskap med den kinesiske streamingtjenesten Tencent i år. Flere store selskaper har åpnet eller planlegger å åpne lokale kontorer i Kina. Kina er et land i stadig endring, og landet gjør enorme investeringer i internasjonal handel. Musikkmarkedet i landet vokser stadig og øker hvert år.
Siden Kina er et kommunistisk diktatur, kan det utgjøre utfordringer for både musikkskapere, artister og selskaper. Sensur oppstår. Det må heller ikke glemmes at det for ikke så lenge siden egentlig, i 2001, i utgangspunktet ikke var noen copyright-lover i det hele tatt på plass. Og juridiske plattformer har bare eksistert i noen år.
Markedsveileder Kina
Offisielt navn: Folkerepublikken Kina / Republikken
Innbyggertall: 1.390.191.160
Hovedstad: Beijing
-
1. Shanghai, 26 917 322
2. Beijing, 20 381 745
3. Chongqing, 15 773 658
4. Tianjin, 13 552 359
5. Guangzhou, 13 238 590
6. Shenzhen, 12 313 714
7. Chengdu, 9 104 865
8. Nanjing, 8 789 855
9. Wuhan, 8 346 205
10. Xi'an, 7 948 032
Landskode: +86
Tidssone: UTC +8
Nasjonalspråk: Kinesisk (mandarin)
Visum: Ytelsesvisum er påkrevd i de fleste tilfeller. Mer info under reiseinformasjon lenger nede.
Valuta: renminbi (CNY / RMB)
BNP per innbygger: USD 16 676,5
Hvor mange bruker sosiale medier?
Det er ingen eksakte tall på hvordan sosiale medier ser ut i Kina. Men WeChat er den klart største med over en milliard aktive brukere per måned. WeChat er 100% kontrollert av den kinesiske staten.
Aktive internettbrukere: 58,80%
Aktive smarttelefonbrukere: 58,8%
Aktive mobilabonnement: 1,6 milliarder
Registrert musikksalg: $ 292,3 millioner
Digital / fysisk: 93% / 7%
Registrert musikkinntekt per innbygger: 0,2 USD
Major
35%
markedsandel
Indie
65%
markedsandel
Media
-
- Hit FM (Blandet)
- EZ FM (Blandet)
- Metro Radio (Blandet)
-
- China Daily (Engelsk)
- Reference News (Største avis)
- The People's Daily (Nest største)
Musikkbransjen
-
- Taihe Rye Music (Blandet)
- Ocean Butterflies Music (Blandet)
- AsiaMuse (Blandet)
- Red Star (Blandet)
- Land of Music (Blandet)
- Mintone (Hiphop)
- Good Vibes Only (Populærmusikk)
- Taichi (Populærmusikk)
- Maybe Mars (Populærmusikk)
- Ruby Eyes Records (Populærmusikk)
- En Mercurio (Populærmusikk)
- EE-Media (Populærmusikk)
- Tencent Music (Populærmusikk)
- Rock Records (Taiwan) (Populærmusikk)
- Gold Typhoon (Blandet)
- YG Entertainment (Sydkorea) (Populærmusikk)
- Huayi Brothers (Blandet)
- Modern Sky (Populærmusikk)
-
- Scorched Asia (Populærmusikk)
- New Noise (Populærmusikk)
- Painkiller (Rock)
- JZ brand (Jazz)
- FakeMusicMedia (Populærmusikk)
- Live Nation (Blandet)
- CAA (Blandet)
-
- Music Copyright Society of China(Forvaltningsorganisasjon for opphavsrett)
- National Copyright Administration of China (Organisasjon for administrasjon av opphavsrett)
- China Audio-Visual Copyright Association(Forvaltningsorganisasjon for opphavsrett)
- Chinese Musicians' Association (Kinas musikerforbund)
Festivaler & nettverksarrangementer
-
- Strawberry Music Festival, Shanghai(Populærmusikk)
- Mount Emei Music Festival, Sichuan(Blandet)
- Happy Live Music Festival (Populærmusikk)
-
- MIDI Taihu Festival, Suzhou (Populærmusikk)
- Yun Tai Music Festival, Jiaozuo(Populærmusikk)
- Jianghu Music Festival, Wuhan(Populærmusikk)
- YOLO Youth Culture Festival, Wuhan(Populærmusikk)
- Midou Music Festival, Nanjing (Populærmusikk)
- Creamfields, Shanghai (Populærmusikk)
-
- JZ Festival, Shanghai (Jazz)
- Beijing Music Festival, Peking (Blandet)
-
- Clockenflap, Hong Kong (Blandet)
-
- GreenFest, Hong Kong (Jazz)
-
Det finnes noen multivenue-festivaler i sentrum av Beijing som JUE, Fete de la Musique and Sound of the Xity (SOTX), som er Kinas største showcasefestival. Andre showcasefestivaler er: DongDong, M.A.D. og International Music Summit (IMS).
Konserthus
-
Xi'an
Changsa
Harbin
Shenzhen
Orkestere
-
Guangdong
Guangzhou
Guiyang
Harbin
Qingdao
Shanghai
Shenzhen
Sichuan
Hong Kong
Spillesteder
-
- Wukesong Arena (Blandet)
- Yugong Yishan (Blandet)
- Mako Live House (Blandet)
- Migas (Blandet)
- Lantern (Blandet)
- Temple Bar (Blandet)
- DDC (Blandet)
- What Bar (Blandet)
- School (Blandet)
- Dada (Blandet)
- Eastshore Jazz Cafe (Jazz)
- Blue Note (Jazz)
Sjekkliste til Kina
-
- Kina er enormt! Beijing og Shanghai er de viktigste byene, med mest media og talent sentrert i Beijing, men dette er også de byene som er mest mettet på internasjonale artister. Det kan også finnes mange muligheter i andre byer som Shenzhen, Guangzhou, Chengdu osv.
- Kinesiske musikkfans har penger som de gjerne bruker på originalt merchandise, noe det er vanskelig å oppdrive i Kina. Så ta med deg CD-er, T-skjorter og annet merch.
- Finn en promotør/booker før du kommer til Kina, som kan sette opp en komplett turné for deg, ettersom det vil være svært vanskelig for deg å i det hele tatt reservere togbilletter (du vil sannsynligvis reise med enten tog eller fly) eller å ta en taxi uten grunnleggende kinesisk.
- Sørg for at musikken din er tilgjengelig på de viktigste musikkplattformene nevnt i denne teksten – selv om du ikke får umiddelbar avkastning for det.
- Last ned WeChat!! Dette er den desidert viktigste kommunikasjonskanalen i Kina for tiden, og er 100% overvåket av staten.
- Med mindre du har spesielt mye kunnskap om det og vet hva du gjør, ikke involver deg i politikk.
- Mat må være det viktigste for kineserne. Spis masse og nyt gode måltider med dine nye kinesiske venner.