Digital versjon av WISE Conference i Kina

Den kinesiske WISE-konferansen starter fredag 28. august og man kan delta digitalt.

Skrevet av Carl Kristian Johansen 27.08.2020

WISE-konferansen ble grunnlagt i 2018 for å etablere dialog mellom flere forskjellige kreative sektorer med det formål å diskutere hvordan man skal innrette seg for fremtiden.

Konferansen starter fredag 28. august og i 2020 er Reeperbahn Festival samarbeidspartner. Som en del av WISE vil en del av konferansen streames fra Festsaal Kreuzberg i Berlin.

Det vil også streames fra Shanghai og Chengdu. Det er mulig å skaffe seg billetter og tilgang til konferansen HER

Vi har snakket med Phillipp Grefer i FakeMusicMedia, som startet WISE tilbake i 2018.

– Har det kinesiske musikkmarkedet kommet lenger i bedring fra Covid 19-lockdown enn de fleste andre land?

– Denne fredagen i Shanghai vil vi ha et fullverdig WISE club party i samarbeid med United We Stream Asia mens vi i Beijing skal kjøre en matchmaking for Reeperbahn Festival med et nettverks-etterfest og et band som spiller.

– Beijing hadde de strengeste lockdown-reglene og da det var en 2. bølge for omtrent to måneder siden bestemte vi oss for å legge stort sett hele programmet på nettet. Det har vært en overraskelse for oss at nå kan vi faktisk gjøre arrangementer igjen i Kina. Fullverdige festivaler skjer nå. Som alltid: I Kina beveger alt seg raskere.

– På hvilken måte vil du si at det å delta på WISE vil være til nytte for musikkselskaper fra Europa og Vesten? Og er du optimistisk med hensyn til veksten i det kinesiske markedet som et marked for musikk fra utlandet?

– Det er én ting å komme inn på det kinesiske markedet, men ærlig talt tror jeg det folk i Europa virkelig må spørre seg er: Når og hvordan kommer det kinesiske markedet inn i oss? Det skjer allerede, se TikTok eller Tencent. Og kanskje WISE kan gi en idé hvor man kan få en paraply. Ikke undervurder makten til 1,4 milliarder mennesker.

– I mitt hode er det absolutt ingen tvil om at Kina vil være det største eller i det minste nest største markedet innen ALT i løpet av de neste 10 årene, i det minste hvis det fortsetter som har gjort de siste 10 årene. Og verden kan også se mye mer kinesisk ut da.

– Hva slags kinesiske bransjeaktører bør norske selskaper fokusere på å bli kjent? Hva trenger du for å lykkes med å jobbe mot det kinesiske markedet?

– Markedet skifter stadig og går veldig raskt. Jeg tror en smartere strategi enn å fokusere på spesifikt selskap er å fokusere på å bygge personlige relasjoner med nøkkelpersoner, mennesker som har god kunnskap om markedet og riktig personlig guanxi (relasjoner) Du trenger i utgangspunktet folk som forklarer markedet for deg og kan åpne en dør eller to, sier Grefer.