Dypdykk i det canadiske musikkmarkedet

Økede interesse for det canadiske markedet gjør at vi presenterer markedet for Øya International-delegatene som Insider's Guide Canada.

Skrevet av Carl Kristian Johansen 05.08.2022

Canadian Music Week 600x360

Ifølge IFPIs Global Music Report er Canada det 8. største markedet for innspilt musikk og opplevde en vekst på 12,6% i 2021. Det vil si at inntektene var 583 millioner USD i 2021.

Fakta om Canada:

- Canada er 8. største markedet globalt for innspilt musikk (Kilde: IFPI)
- Toronto/Ontario sysselsetter flest og genererer de største inntektene til canadisk musikkindustri (Kilde: Ontario Creates)
- 46% av selskapene i norsk eksportrettet bransje vil jobbe mot Canada de neste årene. (Kilde: Vekst 2026)

Music Norways egne kartlegginger viser at interessen for det canadiske markedet er økende i norsk eksportrettet musikkbransje. Vekst 2026-undersøkelsen, som er en del av rapporten Trender i norsk og internasjonal musikkbransje, viser at etter de tradisjonelle markedene i Norden, Vest-Europa, Japan og USA så er Canada det markedet bransjen ønsker å jobbe mot i den kommende perioden.

- Samtidig ser vi økt interesse i våre tilskuddsordninger for konsertvirksomhet i Canada. At aktiviteten er på vei opp etter pandemien og at bransjen har meldt inn økende interesse gjør at vi tar et dypdykk i det canadiske markedet på Øya International som vi kaller Insider’s Guide Canada, sier prosjektleder Karoline Røed Tønnesen.

I panelet på Insider’s Guide sitter vår markedsveileder i det canadiske markedet, Evan Dubinsky, som er eventprodusent og er lokalisert i Toronto.

Evan sier at norske bransjeaktører vil kunne bygge nettverk med canadiske kolleger dersom det er felles målsetninger og at canadiere generelt er innstilt på å utvikle kontakter utenfor Nord-Amerika.

- For å utvikle relasjoner i det kanadiske markedet, må norsk bransje konsentrere seg om å knytte bånd til noen få spesifikke nøkkelpersoner og se om det er noen interesse der. Norske artister kan være av interesse for uavhengige plateselskaper hvis de har betydelige strømmetall eller suksess i Skandinavia, for plateselskaper i Canada følger nøye med på internasjonale artister og deres suksesser, sier Dubinsky.

Foruten Dubinsky sitter Dian Brigde (Luminato Festival), Peggy Horan (Next Door Music/Outside Music) I panelet. Tim Dunham i 777 skal moderer samtalen. Dette skjer på torsdag under Øya International og er for delegater.

Kontakt Dubinsky gjennom vår ordning for markedsveiledning: