Hvordan få best utbytte av digitale møteplasser?

Jennifer Gunn i Made Management har gjort avtaler der hun aldri har møtt motparten fysisk.

Skrevet av Tina Brodal 12.05.2021

Jennifer gunn
Jennifer Gunn fra Made Management.

For de aller fleste av oss ble mulighetene til å opprettholde og utvide de internasjonale nettverkene begrenset da pandemien kom og vi gikk over til digitale møteplasser.

Jennifer Gunn i Made Management har allikevel oppnådd resultater på digitalisert nettverking og har deltatt på flere digitale bransjetreff det siste året.

- På hvilken måte har disse nye bekjentskapene hjulpet deg i ditt arbeid?

- Jeg har for eksempel fått en labelavtale med et team og selskap hverken jeg eller artisten har møtt ansikt til ansikt. Hele engasjementer, tilliten og vennskapet er bygget over telefon og videocalls.

- De fleste jeg har møtt har vært døråpnere inn til både små og store muligheter, samtidig har jeg fått noen gode samtalepartnere hvor vi kan dele erfaringer og råd. I tillegg har jeg jo også brukt tid på å bli kjent med folk jeg ikke jobber direkte med pr dags dato, men dette ser jeg på som en investering da det potensielt kan dukke opp det rette tidspunktet og de rette prosjektene for et samarbeid i fremtiden

Bruk det nettverket du allerede har, er ett av Gunns tips for hvordan skaffe seg nye kontakter online.

- Ikke vær redd for å spørre "om noen kjenner noen som evt. kjenner noen" og spør pent om de kan gjøre en intro. Det er utrolig hvor liten verden egentlig er. Jeg opplever at folk er veldig åpne for å komme med tips og dele nettverket sitt, sier Gunn.

- Ta kontakt og spør om du kan få et kort møte med dem, og gjerne ikke gå rett på sak med å "selge" de noe, men vis at du også er interessert i å bli kjent med dem. Det er ofte slik gode samarbeid starter, at man har en god kjemi.

- Delta på digitale bransjetreff og benytt deg av delegatlisten og digitale møteplasser som arrangeres under disse festivalene.

- Vær nysgjerrig, hyggelig og kjenn din besøkstid.

Jeg har fått en labelavtale med et team og selskap hverken jeg eller artisten har møtt ansikt til ansikt.

— Jennifer Gunn, Made Management

Gunn har vært med på bransjetreff som Tallinn Music Week, Amsterdam Dance Event, Reeperbahn, Wise / Reeperbahn international, Eurosonic, Iceland Airwaves, Mutek Forum og Break Out West.

- Jeg har vært så heldig å få være med på veldig mange digitale bransjefestivaler via både Music Norway og Keychange det siste året. Det har vært en motivasjonsboost med faglig input og det å få se nye fjes, tross over en skjerm.

Hvordan kan man utvide nettverket sitt ved hjelp av disse møteplassene?

- Man må først og fremst sette av tid, for det krever en del tid både før, under og etter festivalen om du vil få noe ut av det. Oppdater profilen din og sørg for at du laster opp et bilde av deg, en bio, kontaktinfo og info om hva du leter etter og hva du tilbyr.

- Gå igjennom delegatlisten og gjør deg opp noen tanker om hva/hvem du er på utkikk etter å connecte med. Meld deg på 1:1 meetings, man rekker ikke å gjøre noe business der, men gull verdt når man skal gjøre oppfølging senere. Engasjer deg i chattene, og ikke bare skriv "Hello all the way from Norway :)", på den måten får du vist navnet ditt for alle som er med i konferansen og du stikker deg litt ut.

- Om det er et panel over zoom, skriv navnet ditt og firmaet du kommer fra som brukernavn slik at alle ser hvem du er. Si hei til andre delegater underveis, men gjerne sett oppfølgingsmøter til etter festivalen er ferdig. Da slipper dere å ha mange baller i luften og kan fokusere på selve konferansene og videre nettverking. Husk å følg opp i etterkant, sier Gunn.