Hvordan kan vi booste europeisk musikk?

Direktør Kathrine S. Finnskog sitter i panel på Eurosonic Noorderslag 2022.

Skrevet av Kristiane Lunde, 

Kathrine Synnes Finnskog no

En arbeidsgruppe satt sammen av 12 profesjonelle aktører fra åtte forskjellige europeiske land ble i 2021 valgt ut av Eurosonic til å legge ut på en syv måneders ekspedisjon til flere bransjetreff i Europa for å innhente og dele kunnskap om musikkbransjen. Målet har vært å finne nye strategier for å øke samarbeidet i det indre musikkmarkedet i Europa.

Eurosonic Noorderslag er siste stopp for arbeidsgruppen etter å ha besøkt SPOT Festival i Aarhus, Reeperbahn Festival i Hamburg og Iceland Airwaves i Reykjavik. På Eurosonic Noorderslag skal de presentere sine funn og den innsikten de har fått, samt presentere sine forslag til et panel av bransje-eksperter. Disse skal ha en diskusjon om hvordan europeisk musikksamarbeid kan styrkes på tvers av landegrensene.

Jørgen Avsnes i Made Management i Bergen har vært norsk representant i arbeidsgruppen.


Direktør Kathrine S. Finnskog sitter i panelet på Eurosonic og tror det blir interessant å høre hvilke råd og anbefalinger denne gruppen har kommet frem til.

- De har samlet erfaringer og innsikt fra bransjeaktører fra hele Europa, og mine forventninger er at de kommer med konkrete forslag til hvordan vi kan samarbeide mer og bedre for å styrke det europeiske musikkmarkedet, sier Synnes Finnskog.

- Å satse på marked nærmere deg vil gi bærekraftige og miljømessige gevinster, og mer samarbeid i Europa vil også styrke konkurranseevnen vår i møte med marked lengre unna. Men først og fremst deler vi alle bekymringer for hvordan inntektene skal genereres og fordeles i fremtiden, der vi ikke bare konkurrerer med hverandre, men også med teknologiplattformer, publikums oppmerksomhet, pandemi og politiske ambisjoner. Klarer rådene midt oppi dette å være realistiske og markedsorienterte, så kommer vi både raskt og treffsikkert i gang.

Få med deg panelet fredag 21. januar 10.30-11.30 CET. Mer informasjon finnes HER.

I panelet med Finnskog sitter også Chris Cook, Co-Founder and MD of CMU, Susanne Hollmann, Deputy Head Cultural Policy, European Commission, Jesper Mardahl, Managing Director Promus Aarhus, Project Lead EMBTF, med moderator Bo Blaabjerg, KaosPilots.

Arbeidsgruppen har bestått av:

  1. Astrid Storm Thorsen | A&R at Copenhagen Records (Universal Music Denmark) | DK

  2. Colm O’Herlihy | Founder INNI | Iceland

  3. Hildur Maral | Co-Label Manager & Head of Marketing at Mercury KX (Decca/Universal Music Group) | UK/Iceland

  4. Jens Uhre Karlsson | Manager at Heartbeat Management, Agent at Backbeat Music | DK

  5. Jørgen Sælensminde Avsnes | Artist and producer Management at Made Management | NOR

  6. Maria Riedel Borg | disco:wax / No3 / One Seven Music / Sony Music | DK

  7. Oskar Pullinen | A&R at The Bank | FIN

  8. Robert Frederick Harry Aitken | Operations & Finance Officer at Brighter Sounds, Trustee at National Foundation for Youth Music, Co-Director at Traffic MCR, DJ & Producer (AYRTAN) | UK

  9. Sandra Perens | A&R Manager at Tier Music Publishing, Event Coordinator at Arvo Pärt Centre | EST

  10. Sjoerd Vriesema | Freelance project manager | NL

  11. Tom Besford | Chief Executive at English Folk Expo | UK

  12. Victoria Brüker | Department Development Artist at OHA! Music GbR | DE

Eurosonic skjer 19. - 22. januar i Groningen, Nederland.