Kickstarter gjenåpningen med 11 millioner kroner

Music Norway er tildelt 11 millioner kroner av Kulturdepartementet som skal videre til bransjen.

Skrevet av Carl Kristian Johansen, 

Kathrine
Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

Gjennom hele pandemien har Music Norway levert forslag til konkrete tiltak for å kompensere for tap av internasjonale inntekter, både for å hjelpe musikkeksportørene gjennom krisen, men også for å stimulere til å gjenoppbygge aktivitet internasjonalt.

- Vi er derfor veldig glade for at dette er lyttet til, og at vi nå får en engangsbevilgning på 11 millioner friske kroner. Dette skal vi få effektivt og kjapt ut i form av tilskuddsordninger som svarer på de behovene bransjen selv har rapportert på, og som svarer på den situasjonen de står i nå, sier direktør Kathrine Synnes Finnskog.

Dette betyr at i Kickstart-ordningen hos Music Norway fortsetter og styrkes for 2022. Midlene fra regjeringen vil bidra til norsk musikkbransje både kan planlegge og gjennomføre internasjonale lanseringer, turneer og prosjekter.

Music Norway er i gang med å utarbeide retningslinjer og kriterier, og jobber med å få ut et søknadskjema via vår søknadsportal til 1. april. Søknadsfristen blir månedlig, men fagutvalget vil jobbe ad hoc-basert, med mål om å få til effektive rutiner og raske utbetalinger.

- Vi håper å nå alle som har tapt inntekter og som derfor mangler midler til å reinvestere i nye tiltak som bidrar til nye inntekter. Vi må få folk i arbeid og vi må få opp omsetningen. Målet må være å bidra til at disse midlene blir bærekraftige investeringer, sier Synnes Finnskog.

Utfordringer etter pandemien:

Spørreundersøkelsen Vekst 2026, som har kartlagt status i 63 eksportelskaper i musikkbransjen, viser at gjenåpningen representerer en utfordring, særlig for den live-orienterte delen av bransjen. Mest utfordrende er behovet for å reorientere seg i et marked som har forandret seg, høyere kostnader enn normalt og mindre reserver som kan investeres i nye aktiviteter. Mange er også opptatt av den høye risikoen som gjenåpningen medfører, og at det er utfordrende å reetablere relasjonene til publikum. Over halvparten av selskapene svarer at tæring på oppsparte reserver har vært en viktig overlevelsesstrategi.

Direktøren understreker at dette ikke er underskuddsgaranti eller en kompensasjonsordning.

- Jeg er opptatt av at vi må forsøke å både avhjelpe akkurat nå, samtidig som vi tenker litt lengre frem og ser hvordan bransjen kan sette i gang prosjekter internasjonalt som bidrar til inntekter i fremtiden.

De statlige kriseordningene på kulturfeltet, særlig kompensasjons- og stimuleringsordningen, har vært til stor hjelp for mange virksomheter. Men de statlige krisetiltakene har samlet sett betydd mindre for den eksportrettede delen av musikkbransjen. Dette gjelder både kompensasjons- og stimuleringsordningen og de generelle næringsrettede tiltakene.

Bortfall av inntekter har bidratt til vesentlig mindre egenkapital, og en av våre største bekymringer er at man må selge unna rettigheter for å sikre kapital for å jobbe internasjonalt. Internasjonalisering er kostbart, og i kombinasjon med både høyere kostnader og mindre reserver enn normalt, og det representerer en utfordring.

- Behovet for driftsmidler er stort. Mange har holdt folk i arbeid, men nye avlysinger og utsettelser har fremdeles ikke gitt inntekter som holder den daglige driften gående. Tilskuddsordninger kan nok ikke bidra til å løse drift-utfordringene, men vi vil se på andre, alternative måter å hjelpe aktørene med å løse en akutt kapitalmangel på, sier Synnes Finnskog.

Forrige runde med Kickstart:

I 2021 videreførte Music Norway sin covid-kriseordning, og tilførte ordningen «Kickstart» to millioner kroner fra ikke-realiserte prosjekter internasjonalt som følge av nedstenging. Kulturdepartementet tilførte ordningen fem millioner for å stimulere til aktivitet som sikrer at eksportørene viser konkurransekraft internasjonalt, ivaretar og styrker sin posisjon i det globale markedet. Formålet var å igangsette, gjennomføre og videreutvikle internasjonal aktivitet med målsetting å nå et internasjonalt publikum sikre fremtidige inntekter fra flere markeder. Det ble omsøkt mer en 24 millioner, og alle de syv millionene er tildelt.