Norsk bransje i Los Angeles

Med tilskudd fra Music Norway

Skrevet av Kristiane Lunde 28.01.2022

LA - Olenka Kotyk - unsplash
(foto: Olenka Kotyk / Unsplash)

I siste tildelingsrunde for Reisetilskuddsordningen mottok flere aktører tilskudd fra Music Norway til å til Los Angeles, USA, for å bygge nettverk, produsere og skrive musikk.

Aldin Duratovic fra MADE Management mottok tilskudd for å etablere et fotfeste og bli et kontaktpunkt i det amerikanske markedet for MADE, og for artistene og produsentene/låtskriverne selskapet representerer.

- Målet har alltid vært å breake mine artister og produsenter i det "største" markedet i musikkbransjen, og LA er på toppen med tanke på hvor de største låtene og artistene i verden kommer fra. Langsiktig mål er å vinne Grammy og ha en nr. 1 på Billboard Hot 100, og et opphold i LA kan tilrettelegge for dette, og sette oss i en bedre posisjon for å oppnå det, sier Duratovic fra LA.

Jobber du innen populærmusikk inkludert hiphop, elektronika, rock/metal, indie/pop, samt låtskriver- og produsent-management og ønsker du å få styrket LA-nettverket og kompetansen din? Bli med på Nordic Music Trade Mission til LA i mars. Søknadsfrist 31. januar.

Med oppholdet ønsker Duratovic å øke bevisstheten i markedet til Made som et selskap og de individuelle aktørene de representerer, samt etablere nytt nettverk og forsterke de eksisterende relasjonene Made har i det territoriet.

- Jeg ønsker å gjøre dette, ikke bare for dyrke våre egne artister, men for å sette flere øyne mot norske aktører. Her føler vi at som et anerkjent musikkselskap med en god infrastruktur, som har generert mye internasjonal suksess, så kan vi bistå og hjelpe med å bygge en sterkere bro til den amerikanske bransjen. Jeg personlig ønsker også å etablere avtaler med plateselskap, bookingselskap og publishingselskap i USA for mine artister og produsenter, forteller Duratovic.

Tre fakta om det amerikanske markedet:

- Inntektene fra salg av vinyl i USA gikk forbi CD i 2020, for først gang på 34 år (Kilde: riaa.com)
- 2/3 av norske eksportselskaper jobber med det amerikanske markedet (Kilde: Vekst 2026)
- Verdien på salg av NFTs var over 50 millioner USD første halvår 2021 i USA (Kilde: CNBC)

Også selskapene 444, Deadpop og Rolig Records er på plass i LA med reisetilskudd fra Music Norway. Selskapene skal sammen arrangere og facilitere låtskriver-sessions sammen med produsenter, låtskrivere og artister fra det amerikanske markedet, og samtidig vil de jobbe med å utvikle sitt nettverk i USA.

- Los Angeles er et sted vi har pratet om veldig lenge at vi har lyst til å dra til for å skape mer av det vi driver med i Norge. Vi har en del venner og kontakter her borte som kunne hjelpe oss i gang med å videreutvikle nettverket vårt, spisset mot det vi har lyst til. Vi har de siste årene jobbet mye med norske og svenske artister, og følte nå at steget videre fint kunne bli til i LA. I tillegg er det varmt og godt her, samt en nydelig atmosfære for å følge drømmene sine, sier Henrik Overå i Rolig Records.

- Planene våre her borte er å jobbe med artister, produsenter og låtskrivere som er stasjonert i LA eller som har tatt turen slik som oss. Vi har med oss produsenter og skrivere fra Norge som er her for å lage internasjonal musikk som også brer seg over de vante sjangrene de lager hjemme i Norge. Her skal det møtes flest mulig på kort tid, så vi har bare tiden av veien! Vi ønsker å utvikle kontaktnettverket vårt for videre reiser da vi planlegger å etablere oss best mulig i Los Angeles de kommende årene.

Videre forteller Overå at deres viktigste mål med turen over er å få være co-writers/co-producers med sine produsenter på en eller flere låter som skal gis ut på det amerikanske markedet.

- For å få til denne plasseringen må vi utnytte tiden vår her nede både med tanke på sessions og posisjonering og prioriteringer av dette, men også treffe de rette folkene for at dette skal la seg gjøre. Med mest dyktighet og litt flaks har vi troen på at dette skal skje i løpet av de neste fem ukene. Videre har vi som mål å opparbeide oss et sterkt nettverk for videre turer samt faste samarbeidspartnere vi kan jobbe med over digitale møter og sessions. Vi skal gjøre mest mulig riktig, på kortest mulig tid, og dette blir forhåpentligvis bare starten på en lang reise for oss og utenlandske samarbeid, avslutter Overå.