Høy aktivitet i Los Angeles

Music Norway arrangerer Trade Mission i samarbeid med NOMEX, møter norske aktører i USA og filmbransjen i forbindelse med Oscar-utdelingen

Skrevet av Kristiane Lunde 25.03.2022

Nordic Music Trade Mission arrangeres i regi av NOMEX 29. - 31. mars, der nordiske eksportselskaper reiser samlet til Los Angeles, USA, for tre dager med forskjellige aktiviteter på programmet.

Fra Norge er det Nasra Artan fra Warner Music Norway og 444, Yunus Daar fra NORA Collective, Oda Marøy fra Scope Creatives og Ziwer Teli fra Grind and Own som er med til USA.

Med 20 andre managere fra de nordiske landene skal de få innsikt i det amerikanske markedet, besøke selskaper og få introduksjoner til amerikanske bransjeprofiler.

På programmet står bedriftsbesøk hos Because Music og DOLBY, panelsamtaler om blant annet publishing og management med Alex Gershwin (SONGTRUST), Noreen Prunier (Head of A&R, ATG Media / ATG Music) og Michelle Bell (VP of Creative Roc Nation), rundbordssamtaler og en nettverksmottakelse på residensen for Finlands generalkonsul.

Marøy forteller at hennes mål for å være med på Trade Mission til LA er å få et større nettverk og sette Scope Creatives på kartet for relevante aktører i USA.

- Vi har med oss flere prosjekter, både nye artister i markedet og kreative prosjekter knyttet til mer etablerte acts. Jeg håper vi kan få presentert noen av casene, og dermed starte arbeidet mot en fremtidig synlighet i markedet. I tillegg gleder jeg meg til å bli kjent med alle andre deltakerne, jeg tror det er mye spennende som kan skapes på tvers av oss også.

- Det er et stort ønske og behov fra hele bransjen om å komme seg ut å knytte nye nettverk og plukke opp tråden med sine internasjonale partnere. Vi merker også stor interesse for å vende tilbake til USA, som Music Norway vil følge opp og vi håper å arrangere flere delegasjonsreiser hit neste året, forteller direktør Kathrine S Finnskog.

Denne uken er det også MUSEXPO, den internasjonale musikk-, media- og teknologikonferansen i California, og fredag starter NOW, Nordic Oscar Week i Los Angeles, der nordisk bransje møter Hollywood.

NOW sin musikk-og filmdag åpnes fredag morgen kl 10.00 av kulturminister Anette Trettebergstuen. Samme dag snakker Music Norways direktør Kathrine Synnes Finnskog på konferansen, i en samtale med Nasra Artan fra Warner Music Norway og 444, og delegasjonsmedlem i NOMEX Trade Mission.

Mens Music Norway er i Los Angeles skal det også arrangeres flere møter med norske musikkfolk som nå bor og virker fra LA. Disse deltar også i en frokost med Kulturministeren søndag morgen, med konsul Gry Rabe Henriksen som vertinne.

- Jeg tror det blir spennende å se og høre hvordan produsenter og managere jobber med å komme ut fra Norge, og hva det krever å etablere seg internasjonalt. Å være med der det skjer er nyttig når du skal hjem å lage politikk, og håper jo bare at statsråden reiser hjem inspirert og motivert til å fortsatt supporte musikk- og kultureksporten, sier Finnskog videre.

Sammen med Andreas "Axident" Schuller lager Music Norway et treff hjemme hos Schuller lørdag ettermiddag. Her skal det norske musikkmiljøet i Los Angeles samles for å dele erfaringer og nettverk.

- Etter en lang pandemi er det på tide å styrke båndene mellom musikkbransjen i Los Angeles og Norge igjen. Vi er alltid på utkikk etter norske talenter vi kan hjelpe opp og frem i den internasjonale arenaen, sier Schuller.

- Det er veldig fint å endelig kunne sjekke inn med musikkrelaterte aktører fra Norge som holder til i Los Angeles igjen, sier Helene Dolva Broch, som prosjektleder for NOMEX Trade Mission.

- Her er det mange flinke folk som er med å holder det norske musikk-brandet i verdenstoppen. Den amerikanske bransjen er også veldig glade for å være i gang igjen. De ligger nok litt bak oss tidsmessig i pandemien, men jeg ser frem til å sette i gang flere gode samarbeid og prosjekter mellom norsk og amerikansk musikkbransje, sier Dolva Broch.

Flere deltar også på den norske Oscar-festen søndag kveld, der Lemâitre og Anna of the North bidrar i programmet. Her blir musikkbransjen introdusert til hele filmbransjen som er på plass under Oscars.

Delegasjonen skal også besøke LAAMP, låtskriver-akademiet som akkurat har åpnet dørene i Los Angeles etter å etablert seg som LIMPI på Lillehammer.

- Vi har ønsket å lage en mest mulig effektiv utdanningsmodell for popmusikk. Popmusikk hører ikke hjemme i klasserom på store institusjoner. Hos oss skjer læringen i studio hvor artister, låtskrivere og produsenter samarbeider, under veiledning av de flinkeste musikkskaperne i bransjen i løpet av ett intensivt år, sier Amund Bjørklund fra LAAMP.

- Etter å hatt stor suksess med denne modellen på LIMPI i Norge, kom ønsket om å etablere LAAMP i LA, som er hovedstaden for popmusikk i verden i dag. Målet er å sette en ny standard for musikkutdanning, og at talentene våre kommer ut i bransjen med de holdningene, ferdighetene og nettverket som trengs for å lykkes. Som en ekstra effekt håper vi også å øke fotavtrykket til norsk popmusikk internasjonalt, forteller Bjørklund.