Marius Solberg fra YLTV er ny markedsveileder for Norden
Marius Solberg skal øke norsk aktivitet innen hiphop og R&B i Norden
Marius Solberg er grunnlegger og eier av YLTV Norges fremste kanal for musikk med opphav i hiphop og R&B. Music Norway er veldig glade for å inngå et samarbeid med Solberg ut 2022, for å styrke aktiviteten til aktører i disse sjangrene i Norden. Via sitt nettverk og sine erfaringer skal han bistå Music Norway og norsk musikkbransje med å åpne dører i det nordiske musikkmarkedet som markedsveileder og konsulent på konkrete prosjekter.
- Jeg skal spre norsk hiphop og R&B ut av Norge til hovedsakelig de nordiske landene. Jeg skal i bunn og grunn jobbe med det jeg har gjort hele tiden, få rap ut, bare at nå skal det få litt support fra det statlige organet som har det som jobb. Det er jo noe jeg har kjempet lenge for og vært litt fanebærer for, sier Solberg.
Hva er mulighetene for å øke tilstedeværelsen av norsk hip hop i Norden?
- Viljen til samarbeid er der, men det er bare hvor skal man begynne og hvem skal man snakke med som alltid er utfordringen. Og den største utfordringen er at man ikke får med seg musikk fra landene rundt, og at det er ofte via YLTV folk fra andre land får med seg noe som helst fra Norge. Så da kan jeg, sammen med Music Norway, fungere som en døråpner og bygge bro begge veier. Jeg har jo gjort dette i 20 år på min måte, men nå blir det systematisert og delt med flere.
- Det er fort gjort når man snakker om musikkeksport, at man snakker om musikk på engelsk, og til land som USA, England, Tyskland og Japan. Men mange av Norges artister lager musikk på norsk, og i de nordiske markedene er barrierene for å høre på norsk musikk mindre. Se for eksempel på fransk rap, som folk hører på over hele verden og ikke skjønner noen ting av. Selv hører jeg på fransk og tysk rap og skjønner ingenting. Musikk er veldig universelt, også rap, og da er det gøy å bryne seg litt på hvordan man kan gjøre norsk rap mer attraktivt utenfor Norge. Og man ser jo det med unge rappere i dag, at det blir flere og flere samarbeid, fordi de har samme referanser både i språk, livsstil og livssituasjon, og da hopper man over de små språkbarrierene som har vært der, fortsetter Solberg.
Litt om hip hop, R&B, soul og rap:
- Rap/hip hop er den 4. mest populære musikksjangeren i de nordiske landene (Kilde: Polaris Music Survey/TONO, 2020)
- R&B/Soul, hip hop og rap er henholdsvis på 2., 5. og 7. plass over de mest populære sjangrene i UK. (Kilde: Statista, 2018)
- R&B/hip hop er den mest populære sjangeren i USA, verdens største musikkmarked (Kilde: MBW, 2021)
Hva er gevinsten ved å samle kreftene i miljøet og dele nettverk og erfaringer?
- At når folk planlegger en turne eller en release, så tenker de på å inkludere alle land. Gevinsten er det at man har tre land som kan tredoble markedet sitt hvis de vil. For en britisk artist, tenker jo på Skottland og Irland når de legger et løp, det er naturlig for de, så det går an her og. Og det er bare, sånn rent økonomisk, dumt å ikke ha tre ganger så stort marked, avslutter Solberg.
SØK VEILEDNING MED MARIUS HER: