Populære blant japansk ungdom

Meland x Hauken har signert med Universal Japan

Skrevet av Kristiane Lunde 17.02.2022

Meland x Hauken
Meland x Hauken og Universal Music Group

Meland x Hauken (MxH) består av Sander Meland og Mathias Haukeland. Låten deres “Chernobyl 2017” gikk viralt våren 2020, etter at en gruppe studenter i Japan laget en dans til låta på TikTok i Japan. Dansen spredte seg først blant studenter på skolen Tana High, før den ble delt av både influencere, artister (blant annet et av medlemmene i K-pop-bandet Tomorrow x Together) og vanlige folk.

- På dette tidspunktet hadde jo ikke MxH noe apparat rundt seg, og låten var ikke å finne på verken TiKTok eller andre strømmetjenester enn Spotify. De fikk selv lastet den opp på Apple Music, som er den store strømmetjenesten i Japan, men det var først i år at vi fikk knyttet låten på TikToken til Meland x Hauken, og laget en egen artistprofil, forteller Oda Marøy, som jobber med creative marketing og fan engagement i byrået Scope Creatives.

Universal Japan
Meland x Hauken har nå signert en avtale med Universal Japan og samarbeidet er allerede godt i gang. Ved å signere med Universal Japan ønsker de å få til ytterligere vekst i landet, ettersom de har erfart at uptempo-musikk fra Norge engasjerer japanske fans.

- Vi har masse morsomme ideer og gode samtaler med Universal Japan, så er veldig spent på de kommende månedene. Vi jobber også strategisk med å bygge merkevaren MxH, noe vi tror er viktig for å bygge opp en karriere. Når det gjelder andre land i Asia, er dette naturligvis spennende, og drømmen er helt klart at man kan bruke erfaring og lærdom fra satsingen i Japan for å nå ut til flere territorier. Målgruppa til MxH er nysgjerrige gutter og jenter i starten av sitt voksne liv, og vi tror det er mange likhetstrekk på tvers av landegrensene, fortsetter Marøy.

Fakta om Japan:

- Japan er det nest største markedet for innspilt musikk i verden etter USA (Kilde: IFPI)

- Nesten av halvparten av norske eksportselskaper har jobbet mot Japan i 2021 og interessen for Japan øker (Kilde: Trender i norsk og internasjonal musikkbransje)

- Japan er topp 10 territorier for utenlandsinntekter til opphavere i TONO i 2020 (Kilde: TONO)

#Yarirafi-movement
Ordet «Yarirafi», som ble etablert ved en oversettelse av “Chernobyl 2017” sin tekst «Jeg vil at vi» og ble årets buzz-ord i 2020, er i dag blitt en movement for unge festglade japanere som ønsker å glemme sine bekymringer, i følge Marøy.

- Yarirafi kan sammenliknes med ord som «lol» og brukes for å uttrykke glede for å leve og å ha det gøy i ungdomstiden. Det startet som en «protest» til Covid, men har vist seg å overleve pandemien. Nå ønsker vi naturligvis å jobbe for å videreutvikle «Yarirafi-movementen», og skape et fellesskap mellom alle fans i Japan og Meland x Hauken her i Norge.

- Tilskuddet vi har fått av Music Norway skal brukes til å etablere en plattform der fans og tilhengere av Yarirafi-bevegelsen kan samles, og markedskommunikasjon knyttet til plattformen og releasen spesielt. Vil ikke røpe for mye enda! Men er mye morsomt på gang som vi håper og tror vil gjøre både Norge stolt og Japan engasjert! Vi har gjennom de siste månedene investert i lokale ressurser med kompetanse knyttet til det japanske markedet og spesielt fokus på målgruppen og plattformer som TikTok. Dette skal vi videreutvikle med tilskuddet. Vi kommer fremdeles til å fokusere på å engasjere via TikTok, bruke influencere i vår kommunikasjon og ikke minst legge opp til aktiveringer der fans og følgere selv føler de er involvert, sier Marøy.

- Aldri i verden hadde vi drømt om at lille oss skulle få muligheten til å satse på musikken vår i Japan, men en god dose flaks på sosiale medier og ikke minst fantastisk støtte fra Music Norway gjør det nå mulig - og det er helt rått, avslutter Meland x Hauken.

Duoen Meland x Hauken har fått markedsføringstilskudd fra Music Norway til å jobbe spesifikt mot det japanske markedet. Ønsker du å søke om tilskudd fra oss? Neste frist er 1. mars.