Popular Demand med tildeling i Større Internasjonale Lanseringer

Syv prosjekter har fått tilskudd i ordningen Større Lanseringer – Næringsrettet tilskudd til større internasjonale lanseringer for selskaper

Skrevet av Tina Brodal, 

Aslakklever 600x400
Aslak Klever fra Popular Demand Management

Ordningen er finansiert av Music Norway med en total ramme på 2 millioner kroner. Formålet med ordningen er å øke salget, markedsverdien og etterspørselen til norsk musikk internasjonalt.

Musikkprofil Booking & Management, Indianer Management, Karisma & Dark Essence Records, Luft Recordings, Popular Demand Management, Smerz og Tidenes er aktørene som har fått innvilget støtte.

Juryuttalelse:

Grunnet de ekstraordinære omstendighetene som følger korona-pandemien, har det vært utfordrende for juryen å vurdere prosjektenes reiseaktiviteter, både fordi enkelte eventer allerede er avlyst, men også fordi man ikke vet hva det vil bety for fremtidige arrangementer som enda ikke er berørt. Juryen har tatt høyde for at prosjektenes reiser vil bli kansellert/endret, men det er håp om at prosjektene blir gjennomført, om enn i en litt annen form enn hva som er planlagt og budsjettert.

Kr 150.000 til Popular Demand Management
Popular Demand Management fikk tildelt 150.000 kroner til eksport av klienter med internasjonalt nedslagsfelt. Managementet ble grunnlagt av Aslak Klever i oktober 2018. Klever har tidligere jobbet for Universal Music og EMI Music. Klientene til Popular Demand består blant annet av Jesper Borgen, Erik Smaaland, Anders Nilsen og Magnus Clausen.

– Slik situasjonen er nå, og man ikke har mulighet til å reise, så har vi tenkt å bruke tilskuddet på profilbyggende tiltak. I begynnelsen av en karriere eller et samarbeid har man størst fokus på å få plassert låter og sessions, men noen av våre klienter begynner å komme i en posisjon der vi vet at «de rette folka» sjekker mail og tar telefonen om vi kontakter dem, og vi kan få våre folk “inn» i hvert fall noen av de «rette rommene», sier Klever.

Tenker strategisk
Klever forteller at fokuset fremover blir å tenke på hva som skiller Popular Demand Management fra konkurrentene i stedet for å kun fokusere å pushe ut størst eller flest hits akkurat nå, som de har gjort i Norge i en del år allerede. Klever understreker at Popular Demand Management er et relativt nytt selskap som til nå utelukkende har fokusert på musikken.

– Vi må også tenke strategisk på hvem, hva og hvor våre produsenter og låtskrivere skal jobbe om 3-5-7-10 år, og hvordan vi skal komme dit. Hva er styrkene våre? Hva skiller oss fra andre? Uten å gå for dypt inn i ting, så kommer tilskuddet godt med her – grafisk profil, hjemmesider, socials, bilder, bio’s, one-pagers – alt kan forbedres. Med dette tilskuddet får vi prioritert dette på ett mye tidligere tidspunkt enn hva vi ellers ville hatt mulighet til, sier Klever.

Global rekkevidde
Klever forteller blant annet om at to av deres klienter, Erik Smaaland og Kristoffer Tømmerbakke, for tiden opplever stor suksess med Robin Schulzs siste single i Tyskland (i skrivende stund top10 på radio i hele Europa). De siste månedene har det åpnet seg en del dører i GSA, og på ett høyere nivå innenfor elektronisk pop generelt sett.

– Flere artister vi jobber med nå har global rekkevidde, om de har rett musikk selvfølgelig. I sin helhet så har de fleste produsenter og låtskrivere vi jobber med også en sound som er mer tilpasset Europa. USA er fett det, men alle skal dit, og det er vanskeligere å få det til uten en track record å vise til – man bør ha det på plass først, sier Klever.

I 2020 har vi så langt musikk som skal ut med artister fra Sverige, Nederland, Tyskland, England, USA, India, Korea, og Israel.

— Aslak Klever

Veien fra hits i Norge til hits i Tyskland, Nederland og i Europa er generelt sett kortere, sier Klever.

– I 2020 har vi så langt musikk som skal ut med artister fra Sverige, Nederland, Tyskland, England, USA, India, Korea, og Israel. I tillegg så kommer det utrolig mye norsk som vi har gledet oss til – også ting som er i et litt annet landskap enn det folk kanskje forventer.

– Hvordan blir det med restriksjonen i samfunnet grunnet Covid-19-pandemien og planlagte aktiviteter, på hvilken måte er dere påvirket?

– Det er naturligvis leit å se en stor del av bransjen og mange kolleger som sliter. Sånn sett føler vi oss relativt privilegert over at vi ikke utelukkende lever av live-inntekter. Vi prøver så godt som overhodet mulig å ha «business as usual», kanskje lettere sagt enn gjort, men produsenter og låtskrivere er i studio daglig. De jobber seg i mellom i Norge, og med låtskrivere og artister utenlands via Skype og Zoom.

I Norge har vi allerede de en #1 som ble gjort via Skype, og har en svensk hit på trappene gjort på samme måte.

– Vi har også hatt noen utenlandske produsenter og labels som gjør vokalopptak med norske artister i våre produsenters studios, fordi artistene ikke kan reise. Jeg føler også at verden har blitt mer åpen som følge av Covid-19 pandemien. Vi har aldri fått så mange innkommende henvendelser fra utlandet som vi har hatt de siste 6 ukene. Hva som skyldes Covid-19, og hva som skyldes at man har hatt en grei start på 2020 med 2 låter Top 100 globalt blir jo bare antakelser, men når ingen i hele verden kan ha sessions som normalt så må de jo få ting tilsendt, sier Klever.

- Når det er sagt så har vi også mistet inntekter. Det har blitt kuttet i budsjetter til reklamekampanjer man har produsert musikk til, det samme gjelder TV-serier som er utsatt, og konserter er avlyst. Det er viktig å ha i bakhodet at også produsenter og låtskrivere kommer til å kjenne dette på kroppen uansett hvor store de er. Publishing-inntekter fra konsertvirksomhet er betydelige, og disse faller bort når konsertene ikke kan gjennomføres. Streaming av konserter, og andre tiltak vil ikke være i nærheten av å kompensere for det som tapes. Disse pengene kommer jo normalt 9-18 mnd i etterkant, litt beroende på hvor de kommer fra, så det kommer til å komme en smell. Man får bare sørge for å være godt forberedt, sier Klever.

Sjekk ut hva Popular Demand Management’s låtskrivere og produsenter har gjort samlet i denne listen på Spotify.

Jury
Juryen har bestått av et bredt representativt utvalg av erfarne bransjepersoner:

  • Ane Carmen Roggen
  • Daniel Nordgård
  • Kathrine Synnes Finnskog
  • Martin Nielsen
  • Samsaya Sharma
  • Tine Tyldum
  • Tonje Peersen

Les mer om ordningen her, og om retningslinjene og søknadsfrister på stikk.no.