Visum USA
Utfordringer rundt artistvisum til USA er et stadig tilbakevendende tema, og den amerikanske ambassaden har årlig besøkt Music Norway og Åpent Hus for å snakke gjennom søknadsprosessen.
Her kan du lese om ulike visum til USA, samt en sjekkliste for dokumentasjon som du trenger i forbindelse med søknaden.
Ulike visum
-
P-1: Dette gjelder hvis du er et individ eller en gruppe som skal spille i USA.
P-2: Dette gjelder hvis man skal spille som en del av et utvekslingsprogram mellom USA og Norge (eller et annet land).
P-3: Dette gjelder hvis man er en kulturelt eller etnisk unik artist. Et typisk eksempel er artister innen samisk joik.
P-4: Dette gjelder ektefeller og barn.
-
Et O-visum kan utstedes til individer med ekstraordinære evner eller oppnådde resultater. Det kreves mye for å få et O-visum, så dette er spesielt komplisert. Det kan derfor være en fordel å få hjelp av en advokat når man skal igjennom denne prosessen.
Det finnes tre typer O-visum:
- O-1: Gis til en artist med beviste ekstraordinære evner eller oppnådde resultater. Varer vanligvis i 3 år.
- O-2: Gis til støttepersonell.
- O-3: Gis til ektefeller og barn (Samboer gjelder ikke her, men disse innvilges ofte turistvisum).
Søknadsprosessen foregår som ved P-visum (se over). En «sponsor» må fylle ut en «petition», man mottar en «notice of action» og man fyller så ut søknad DS-160.
-
Dette er en totrinnsprosess:
- Det første er at en «sponsor» fyller ut en begjæring, en «petition» ved navn I-129, på dine vegne hos United States Citizenship and Immigration Services (USCIS). En typisk sponsor er en amerikansk agent, en musikkadvokat, et universitet eller lignende. Her er det viktig at det fremkommer informasjon om hva som skal gjennomføres av spillejobber i USA. Dette har en kostnad. Sjekk USCIS sin nettside for oppdaterte priser. Når begjæringen er godkjent, vil du motta en såkalt «notice of action», skjema I-797, i retur.
- Når dette er i orden, må du søke på selve visumet ved å fylle ut skjema DS-160. Pass på at du velger riktig visumkategori i skjemaet. Når du har fylt ut skjemaet, må du som søker på P-visum booke en intervjuavtale på ambassaden gjennom det elektroniske systemet.
-
- Et gyldig pass.
- Bekreftelsessiden fra DS-160-skjemaet.
- Et gyldig passfoto, i tillegg til det du lastet opp når du fylte ut DS-160.
- I-797-skjemaet du har mottatt.
Vanligvis vil du motta passet med visum innen to uker dersom alt er i orden.
-
- Hastesaker kan behandles ekstra raskt ved å betale hastegebyr til USCIS
- Hvis passet ditt går ut på dato, betyr det ikke at visumet også utløper, men du må da reise med både det gamle og det nye passet (viktig at det ikke lages hull i det gamle). Du må betale på nytt for å få visumet overført til nytt pass.
- Har du hatt problemet med politiet? For all del ikke glem å opplyse om dette. Ufullstendige opplysninger om strafferettslige forhold er den viktigste grunn til at visum tar lang tid eller ikke innvilges.
- Hvis turneen din blir utsatt, trengs en ny «petition» fra en «sponsor», da disse er datospesifikke.
NB! Personer som har oppholdt seg i Iran, Irak, Nord Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia og Yemen etter 1. mars 2011 får ikke automatisk innvilget ESTA. Les mer om dette her.
Er du usikker? Send en epost til ambassaden på oslovisa@state.gov.
Sjekkliste for dokumentasjon
-
Visum vil bare vare så lenge du kan vise at du har et kontraktsmessig behov for å være i USA. «P» visum for individer/grupper kan vare i opptil et år, og «O» visum for enkeltpersoner kan vare i opptil tre år. Men det er viktig at du forstår det ikke er automatikk i innvilget oppholdslengde. For å sikre et visum, må USCIS anmodning om kontraktsbevis for å støtte oppholdets varighet å tilfredsstilles.
USCIS ønsker å se kontrakter (eller avtalenotater eller detaljerte invitasjoner) som dekker hele varigheten du søker. Disse trenger ikke å dekke hver dag i perioden, men man ønsker å se en kontrakt som gjelder begynnelsen og slutten av varigheten, og forhåpentligvis noe i midten. Hvis artisten ikke er signert til et plateselskap, men har en langvarig kontraktsforhold med en annen enhet, spesifiser.
VIKTIG:
IKKE SEND FALSKE KONTRAKTER! USCIS ringer arenaer for å sjekke om kontraktene er reelle, og hvis en arena ikke kjenner til et show, risikerer du at visumet ikke innvilges.
-
Ambassaden trenger din planlagte reiserute, inkludert dato, sted, adresse, arrangøren og avtaledetaljer. Dette bør være i et redigerbart format, som Excel, Word, eller en tekstfil. Det behøver ikke være helt komplett, men ikke før opp forestillinger som ikke er ekte!
VIKTIG:
Ikke legg til DATOER FOR SOM DU IKKE HAR i avtalegrunnlaget. USCIS sjekker opp kontrakter.
-
BIOGRAFI:
Ambassaden trenger en komplett biografi og diskografi. Dette er ekstremt viktig, og den må være grundig og saklig. Vennligst ikke send en pressemelding! Den bør leses som en god Wikipedia-oppføring. Dette bør være en faglig oppsummering av kunstnerens karriere. Sørg for å inkludere informasjon om priser eller premier som kunstneren har fått, selv om dette synes ubetydelig for deg.
VIKTIG:
Bio må være på engelsk, og må legges ved som en tekstfil.
-
Hvis du er et ensemble, trengs et datert dokument som er eldre enn 12 måneder, som viser at gruppen har eksistert i mer enn ett år. Dette kan være en kontrakt, liner notes, trykk, reklame, etc.
-
All dokumentasjon kan som viser at kunstneren har vunnet noen betydelig priseller gevinst.
-
Dokumenter som viser at kunstneren har opptrådt på kjente arenaer eller arrangementer:
(a) at kunstneren opptrådt ved anerkjente arenaer, arrangementer, eller organisasjoner; Dette kan vises med kontrakter, live-anmeldelser, annonsering, program, eller oppføringer
(b) at kunstneren var headliner på disse opptredene; Dette kan også bli vist med kontrakter, live-anmeldelser, annonsering, program, eller oppføringer
(c) at arenaen, event, eller organisasjonen er kjent; Hvis ambassaden ikke kan finne informasjon om lokaler og arrangementer på Wikipedia, må du oppgi publisert informasjon som kan bevise at dette er kjent.
-
Dokumenter som viser at artisten skal opptre på kjente arenaer, events eller organisasjoner:
(a) at kunstneren skal opptre på kjente arenaer, arrangementer, eller organisasjoner; Dette kan vises med kontrakter, live-anmeldelser, annonsering, program, eller oppføringer.
(b) at kunstneren skal være headliner på disse opptredene; Dette kan også bli vist med kontrakter, live-anmeldelser, annonsering, program, eller oppføringer.
(c) at arrangementsted, event, eller organisasjonen er kjent; Hvis ambassaden ikke kan finne informasjon om lokaler og arrangementer på Wikipedia, må du oppgi publisert informasjon som kan bevise at dette er kjent.
-
Presse fra ditt land og fra utlandet. Innenlandsk presse er viktig, så dette må vektlegges. Men du må også bevise at du er en «internasjonal artist», så internasjonale presseoppslag kan også være utslagsgivende. Det trenger ikke være på engelsk, men hvis det ikke er det, må du sikre oversettelser av alt. Bruk både nye og gamle oppslag. Du må bevise at du er en artist med vedvarende suksess. For å gjøre dette trengs en presse fra hele din karriere. Ideelt sett kan du sende seks gode anmeldelser eller intervjuer fra ditt hjemland, og seks fra andre land (som mange andre land som mulig). Totalt bør du sende tolv presseoppslag.
VIKTIG:
For hvert oppslag må du angi navn på mediet, land, og publisering. Hvis du ønsker å sende inn online-presse, kan du bare legge til en fungerende URL.
-
Når det er mulig, hjelper det hvis man kan vise til kunstnerens kommersielle suksess. USCIS er på jakt etter kvantifiserbare bevis: rankinger/listeplasseringer, radiostatistikker, billett- eller platesalg. For å legge ved denne typen bevis, må man også må vise at publikasjonen er gyldig sitert. For eksempel, hvis du var rangert som nr 35 i Billboard Latin Pop Chart, må du vise at Billboard er en industristandard for radiospillinger.
-
Det kreves brev fra en viktig person i din bransje. Forfatterne kan ikke ha en direkte økonomisk interesse i artisten, og bør være i stand til å snakke om kunstnerens kommersielle eller kulturelle prestasjoner. Dette brevet må være undertegnet og på brevpapir. Forfatteren må også dokumenteres. Dette betyr i praksis at hvis man ikke kan slå dem opp på Wikipedia, må du peke til annet nettsted, CV, eller medieartikler om forfatteren.
-
Legg ved kontrakt/avtale/bevis for tidligere resultater. Velg f.eks. ditt høyeste betalte honorar, og helst noe som viser hvor lenge konserten varte. Forestillingen kan være fra hvor og når som helst. Dette trengs for å etablere din «timelønn».
Du finner også mye relevant stoff her:
http://www.artistsfromabroad.org/
Sjekklisten er utarbeidet for Music Norway av Rebeca Toledo, som er frittstående visum-konsulent for USA.