Kina

Kina blir sett på av mange som et marked med stort uutnyttet potensiale for vestlige musikere, låtskrivere og musikkselskaper. Musikkmarkedet i landet vokser stadig og øker hvert år. Sjekk ut guiden vår til Kina!

Kina [stjålet] https://medium.com/@Baigui/inside-the-beijing-music-scene-b654932f2587

Kina blir sett på av mange som et marked med stort uutnyttet potensiale for vestlige musikere, låtskrivere og musikkselskaper. Apple Music ble lansert i Kina for noen år siden sammen med lokale streamingtjenester som KuGou, QQ Music, KuWo og NetEase med mer. Spotify inngikk et partnerskap med den kinesiske streamingtjenesten Tencent i år. Flere store selskaper har åpnet eller planlegger å åpne lokale kontorer i Kina. Kina er et land i stadig endring, og landet gjør enorme investeringer i internasjonal handel. Musikkmarkedet i landet vokser stadig og øker hvert år.

Siden Kina er et kommunistisk diktatur, kan det utgjøre utfordringer for både musikkskapere, artister og selskaper. Sensur oppstår. Det må heller ikke glemmes at det for ikke så lenge siden egentlig, i 2001, i utgangspunktet ikke var noen copyright-lover i det hele tatt på plass. Og juridiske plattformer har bare eksistert i noen år.

Offisielt navn: Folkerepublikken Kina / Republikken

Innbyggertall: 1.390.191.160

Hovedstad: Beijing

  • Landskode: +86

    Tidssone: UTC +8

    Nasjonalspråk: Kinesisk (mandarin)

    Visum: Ytelsesvisum er påkrevd i de fleste tilfeller. Mer info under reiseinformasjon lenger nede.

    Valuta: renminbi (CNY / RMB)

    BNP per innbygger: USD 16 676,5

    Hvor mange bruker sosiale medier?

    Det er ingen eksakte tall på hvordan sosiale medier ser ut i Kina. Men WeChat er den klart største med over en milliard aktive brukere per måned. WeChat er 100% kontrollert av den kinesiske staten.

    Aktive internettbrukere: 58,80%

    Aktive smarttelefonbrukere: 58,8%

    Aktive mobilabonnement: 1,6 milliarder

    Registrert musikksalg: $ 292,3 millioner

    Digital / fysisk: 93% / 7%

    Registrert musikkinntekt per innbygger: 0,2 USD

    Major

    35%

    markedsandel

    Indie

    65%

    markedsandel

    Media

    Musikkbransjen

  • Festivaler & nettverksarrangementer

  • Konserthus

    Orkestere

    Spillesteder

  • Musikkstudioer

    Sjekkliste til Kina