Abbath vil satse på USA og Europa

Black metal-bandet slipper nytt album i mars

Skrevet av Kristiane Lunde 25.02.2022

Abbath 02 Francisco Munoz
Abbath (foto: Francisco Munoz)

Abbath har fått markedsføringstilskudd av Music Norway til å jobbe mot det amerikanske og europeiske markedet.

- Både USA og Europa er store og viktige markeder for metal-sjangeren og de er i stadig vekst, noe som gjør det attraktivt for et navn som Abbath å satse i disse territoriene. Også fordi artisten allerede har et godt grunnlag her, noe som gjør det fordelaktig å bygge videre på det arbeidet som allerede er gjort her med turnering, presse og promo, forteller Silje Wergeland i Revelations Music, managementet Abbath er signert til.

Wergeland sier at de ønsker å profesjonalisere markedsføringen av Abbath for å nå ut til flere publikummere, ta bandene til høyere nivå, øke salg av digitale avspillinger (streams) og fysisk format (vinyl, CD), merch og konsertbilletter, samt markedsføre nye utgivelser og kommende spillejobber i disse markedene.

- Vi ønsker å kunne styre innholdet og markedsføre Abbath direkte i konkrete markeder, og samtidig nå ut til flere med annonser. Ved å kunne styre markedsføringen selv, vil vi kunne ha større kontroll på hva som faktisk blir gjennomført og hvordan resultatene blir.

Videre forteller Wergeland at ettersom de stort sett jobber internasjonalt med både internasjonale samarbeidspartnere og internasjonalt crew, har denne pandemien satt sine spor både økonomisk og personlig, særlig for deres artister.

- Artistene vi jobber med gjennomfører 1-3 månedslang turneer per år, samt en rekke festivaljobber gjennom sommeren, så disse har jo blitt flyttet både to og tre ganger. Noe vi synes har vært veldig spesielt er at det har vært få kompensasjonsordninger og lite fokus på tilskudd for artister som jobber internasjonalt, men kun for de som spiller i Norge. Det er en forskjellsbehandling jeg synes er tragisk for de artistene det gjelder. Vi har brukt enormt med tid på å finne andre løsninger for å hjelpe artistene våre. En annen ting er at vi ikke kunne pleie nettverket vårt i samme grad som før, når man ikke kan reise og møte dem. Så man mister en del input og savner dialog med resten av verden. Vi har samtidig fått tid til å lage nye strategier, legge alternative planer, og bygge interne strukturer som kan være viktige å ha i bunn fremover.

- Nå er vi optimistiske og gleder oss til å endelig få satt mye av planene gjennom de siste 2-3 årene ut i live. Det blir nok mye konkurranse om oppmerksomheten, nå når "alle" skal ut og markedsføre seg og spille konsertene de ikke fikk spilt de siste to årene. Derfor fokuserer vi mye på å gjøre en så god jobb som mulig med dette, samt gi våre artister en så god oppfølging nå når alt åpner opp. Vi kan nok ikke forvente at markedet er som før, så her vil vi ha en jobb å gjøre for å komme gjennom "nåløyet". Vi har heldigvis klart å beholde et veldig godt samarbeid med våre viktigste internasjonale partnere, men vi ser at det er mangelvarer på ulike fasiliteter rundt om (crew, utstyr, m.m). Dette kan bli utfordrende, men vi er ved godt mot, avslutter Wergeland.

Abbath har fått markedsføringstilskudd fra Music Norway til å jobbe spesifikt mot det amerikanske og europeiske markedet. Ønsker du å søke om tilskudd fra oss? Neste frist er 1. mars.