Digitale bransjetreff i Canada
I februar arrangeres to spennende bransjetreff digitalt i det fremvoksende musikkmarkedet Canada. I følge rapporten “Trender i norsk og internasjonal bransje - en kunnskapsoppsummering” er dette et marked som flere norske selskaper har vist interesse for å jobbe mot og deltagelse på en festival er et godt sted å starte.
Vekst 2026:
46%
av eksportselskapene jobber mot Canada
Den første festivalen er BreakOut West, Vest-Canadas største musikkbransjebegivenhet, som arrangeres 02. - 06. februar. Festivalen arrangeres årlig og består av fire dager med seminarer, nettverksmuligheter og showcaser.
Den andre festivalen er Music Cities Convention Alberta, som arrangeres 10. - 11. februar. Festivalen er den første kanadiske og 10. globale utgaven av Music Cities Convention og vil bli strømmet fra byene Edmonton og Calgary. Arrangementet vil utforske bruken og betydningen av musikk i utviklingen av byer over hele verden og vil inneholde foredrag og presentasjoner om temaer som global musikkbypolitikk, økonomisk utvikling, helse, teknologi, utdanning og mye mer.
I følge vår nye markedsveileder for Canada, Evan Dubinsky, har norske bransjeaktører muligheter for å bygge nettverk med kanadisk bransje dersom de har felles mål og målsettinger.
- For å utvikle relasjoner i det kanadiske markedet, må norsk bransje konsentrere seg om å knytte bånd til noen få spesifikke nøkkelpersoner og se om det er noen interesse der. Norske artister kan være av interesse for uavhengige plateselskaper hvis de har betydelige strømmetall eller suksess i Skandinavia, ettersom plateselskaper i Canada følger nøye med på internasjonale artister og deres suksesser, sier Dubinsky.
I tillegg anbefaler han at man gjør en innsats for å vise seg frem på en av de mange uavhengige musikkfestivalene på tvers av Canada.
Vil du bli med på digitale møteplasser? Nå kan du søke om støtte fra Music Norway. Gjennom denne ordningen kan du søke om å få dekket kostnadene for en digital billett til den arenaen som passer deg best akkurat nå.