Vil du lære mer om det canadiske markedet?

Markedsveileder Evan gir deg en introduksjon

Skrevet av Kristiane Lunde, 

I følge rapporten “Trender i norsk og internasjonal bransje - en kunnskapsoppsummering” er Canada et fremvoksende marked som flere norske selskaper har vist interesse for å jobbe mot. I den sammenheng har vi tatt en prat med vår nye markedsveileder for Canada, Evan Dubinsky, som er eventprodusent og holder til i Toronto. Han gir oss et innblikk i det kanadiske markedet, forteller kort om hvordan musikkbransjen er og hvordan man som nordmann kan få kontakter og starte samarbeid i landet.

Vekst 2026

14.3%

Forventet vekst i interesse for Canada

- Den kanadiske musikkindustrien er først og fremst fokusert på å pleie og vokse lokalt talent med et langsiktig mål om global eksport og verdensomspennende suksess. Den canadiske regjeringen har mange sosiale og kulturelle programmer på plass for å støtte musikkindustrien økonomisk på alle nivåer. Både store labels og uavhengige artister har muligheten til å dra økonomisk nytte av disse programmene.

Hvordan kan norsk bransje utvikle samarbeid med canadisk bransje?

- For å utvikle relasjoner i det kanadiske markedet, må norsk bransje konsentrere seg om å knytte bånd til noen få spesifikke nøkkelpersoner og se om det er noen interesse der. Norske artister kan være av interesse for uavhengige plateselskaper hvis de har betydelige strømmetall eller suksess i Skandinavia, for plateselskaper i Canada følger nøye med på internasjonale artister og deres suksesser. I tillegg kan lokale, uavhengige radiokanaler eller media og presse bestemme seg for å gi oppmerksomhet til en norsk artist hvis det er en spennende historie om artisten eller hvis artisten har noen canadiske bånd. Norske plateselskaper kan også ansette et canadisk basert PR-byrå for å skape hype om en artist som ønsker å utvide sin fanbase og profil i Canada, dette vil være en nyttig økonomisk investering hvis det er et langsiktig mål om å utvikle en norsk artist på den kanadiske markedsplassen før et canadisk plateselskap eller et canadisk team er på plass. I tillegg har publikum en tendens til å ha et åpent sinn for internasjonalt talent og er påvirket av lokale medier og promotering.

- Norske bransjeaktører vil kunne bygge nettverk med canadiske dersom det er felles mål og målsettinger, da canadiere generelt er fokusert på å utvikle sine egne kontakter utenfor Nord-Amerika.

Hvordan er det å turnere der?

- På grunn av kaldt vær i vintersesongen, anbefales artister å turnere mellom mars og oktober. Til tross for sin enorme landmasse, har Canada en mye mindre befolkning enn nabolandet USA, så det er mindre muligheter for suksess. Artister som skal spille i USA vil dra nytte av å opptre på nøkkelmarkedene i Vancouver, Toronto og Montreal før de drar på en hel USA-turné. Og gjerne dra på de primære showcasefestivalene i Canada NXNE (Toronto) Canadian Music Week (Toronto) POP Montreal (Montreal) og Sled Island (Calgary).

Må du kunne fransk for å håndtere den franske delen?

- Musikkindustrien i Quebec handler primært på fransk, men de fleste plateselskaper, management og media kommuniserer på engelsk med ikke-quebecere. Men et stort segment av musikkindustrien i Quebec promoterer kun franskspråklig musikk.

Hvordan har pandemien påvirket det kanadiske markedet? Er det optimisme?

- For øyeblikket er livebransjen fullstendig stengt og har stort sett vært inaktiv siden begynnelsen av pandemien. På grunn av ekstremvær kan ikke canadiske arrangører produsere utendørsarrangementer store deler av året, så de fleste arrangementer har blitt avlyst eller utsatt. Plateselskap fortsetter å gi ut musikk og publikum har fortsatt å støtte nye og fremvoksende artister, men uten potensialet for liveopptredener har salget av musikk og merchandise sunket. De fleste sommerfestivaler er håpefulle om at arrangementene deres vil fortsette; men de fleste arrangementer frem til mars 2022 satt på vent.

Søk om markedsveiledning HER.