Lyse fremtidsutsikter for bransjen i ny trendrapport

Hvordan er fremtidsutsiktene for musikkbransjen og hvilke trender råder i musikkbransjen nå?

Skrevet av Tina Brodal, 

Det globale markedet for musikk er i konstant endring, og tempoet ser ikke ut til å avta. I rapporten Trender i norsk og internasjonal musikkbransje – en kunnskapsoppsummering settes søkelyset på viktige trender som analytikerne og andre forståsegpåere har gitt mye oppmerksomhet det siste året.

Det er Jostein Ryssevik i det samfunnsfaglige analyseinstituttet ideas2evidence som har laget rapporten for Music Norway.

Les rapporten HER

Pandemien skapte store utfordringer for alle som lever av konsert- og turnévirksomhet. Men på alle andre områder har både pandemiårene og tiden etter gjenåpning vært en eneste lang opptur. I rapporten kan vi lese at inntektene fra innspilt musikk aldri har vokst raskere, og at store mengder ny og frisk investeringskapital har strømmet inn i den globale musikkindustrien.

Digitale drivere skaper fremtidsoptimisme
Det er også stor optimisme med tanke på framtiden, og analytikerne ser for seg at inntektene i bransjen kan vokse med opp mot hundre prosent i årene fram mot 2030. Driverne i denne veksten er i all hovedsak digitale: større betalingsvilje for strømming i modne markeder, videre vekst i framvoksende markeder, og større inntekter fra bruk av musikk i sosiale medier (non-DSP streaming).

For norske artister og musikkskapere er konkurransen i hjemmemarkedet blitt tøffere fordi radio ikke lenger er det dominerende stedet hvor ny musikk oppdages. Men samtidig har mulighetene i det globale musikkmarkedet aldri vært større.

- Det krever dedikert innsats over tid, men for de artistene og musikkskaperne som ønsker å bygge en internasjonal karriere er det nærmest uendelige muligheter for å bygge en fanbase gjennom aktiv tilstedeværelse og artist-generert innhold på sosiale plattformer. Denne formen for community building kan like gjerne finne sted i markeder som tidligere ikke har vært så relevante for norske aktører, og det tror jeg vi vil se mer av fremover, sier direktør i Music Norway, Tone Østerdal.

Fredag 25. august fra kl 10 til 11 vil rapporten blir presentert med panelsamtale på et Åpent Hus i Music Norways lokaler. Se Facebook-event HER.