Trondheimsolistene og Ragnhild Hemsing spiller Peer Gynt for det internasjonale markedet

Prosjektet har fått tilskudd fra Kickstart 21 og utforsker den dype koblingen mellom norsk folkemusikk og Griegs umiddelbare, gjenkjennelige Peer Gynt Suite.

Skrevet av Kristiane Lunde 13.08.2021

Peer Gynt 9
(foto: Trondheimsolistene)

- Støtten fra Music Norway har gjort det mulig for oss å filme to ikoniske stykker av Peer Gynt-suiten - Morgenstemning og Dovregubbens Hall i spektakulær beliggenhet ved foten av Rondane-fjellkjeden, sier Kathryn Naish Hjelsvold fra Trondheimsolistene.

Trondheimsolistene er et norsk kammerorkester med base i Trondheim, som over flere år har utviklet seg til å bli internasjonalt anerkjent. I løpet av lockdown brukte kammerorkesteret tiden sin så proaktivt som mulig for å utvikle nye prosjekter. Peer Gynt-prosjektet de utviklet sammen med Ragnhild Hemsing og komponist Tormod Tvete Vik startet som en bestilling med en kort innspillingsperiode, men under korona utviklet det seg til å bli en serie konserter.

Peer Gynt 3
(foto: Trondheimsolistene)

Da interessen for prosjektet vokste, ønsket de å utvide appellen og supplere elementene med en sterk visuell profil. Ettersom en av konsertene de skulle holde var som en del av Peer Gynt-festivalen, var de ivrige etter å bruke muligheten til å være i Peer Gynts land for å filme to satser fra suiten som kunne brukes internasjonalt.

- Disse unike filmene vil bli brukt til å starte vår retur til den internasjonale scenen, og det tyske markedet blir identifisert som mest interessant for oss. To turnéperioder er planlagt i Tyskland våren og høsten 2023, og disse filmene vil bli brukt til å støtte salg og medieinteresse for prosjektet, forteller Hjelsvold.

- I løpet av korona-perioden måtte vi avlyse flere høyprofilerte turer, men vi ser på 2022 som tiden vi skal begynne å turnere internasjonalt igjen. Vi jobber med flere planer, blant annet for konserter i Spania med Håvard Gimse, konserter i Glasgow, Tyskland med vår kunstneriske partner Alisa Weilerstein og Tyskland med Ragnhild Hemsing og Peer Gynt-programmet.

Hjelsvold forteller at hun tror tiden fremover blir annerledes for orkester og tror at økt klimabevissthet vil føre til at promotører vil være forsiktige når de tar valg for å invitere utenlandske orkestre for å opptre. Hun mener utviklingen av en unik visuell profil ved siden av utviklingen av musikkinnhold kommer til å bli enda viktigere for å "slå gjennom" det internasjonale markedet og få kontakt med publikum.

- Jeg tror også det vil bli stadig viktigere for utenlandske orkestre å reise for en serie konserter i stedet for bare 1 eller 2 som det har vært tilfellet tidligere år. Dette vil bety at det blir mer press for orkestre å finne individuelle programmer som har en sterk profil som er attraktiv for et stort publikum.

- Derfor tror jeg det vil være viktig nå å illustrere en unik profil med musikk som støtter og matcher den profilen. Dette er grunnen til at det å filme et unikt reklamemateriale av Griegs musikk vil være svært viktig for vår markedsføring.