- Vi har troen på å bygge katalog over tid, og at konsekvent turnering over tid lønner seg

Manager Viljar Siljan om hvordan de strategisk jobber mot internasjonale marked for artist og låtskriver Beharie.

Skrevet av Tina Brodal, 

Beharie viljar 2023 foto Viljar Siljan
I vår bærer det ut på Beharie sin aller første headlinerturné i Europa. Her avbildet med manager Viljar Siljan. Foto: Viljar Siljan

For artist og låtskriver Beharie var fjoråret et soleklart gjennombruddsår. Året besto av både Spellemannspris (beste EP i kategorien Rnb/Soul 2021), utgivelse av ny EP, og en suksessfull første Europa-turné som support. I vår bærer det ut på Beharie sin aller første headlinerturné i Europa.

- Fjoråret bød på noen skikkelige oppturer for Beharie, især nasjonalt, men også internasjonalt; blant annet var han på sine første Europa-turneer som support. Det er disse support-jobbene fra 2022 som nå gjør det aktuelt og naturlig å følge opp med Europa-turneen i april-mai 2023, forteller manager Viljar Siljan fra Blu Perspective Management.

Viktig med tilstedeværelse i markedene
I vår står blant annet UK (London), Tyskland (Berlin), Nederland (Utrecht), Frankrike (Paris) og Danmark (København og Aarhus) for tur. Siljan understreker viktigheten i det å bare være til stede i markeder de ønsker å ekspandere til, og arbeidet med hvordan de skal både bevare eksisterende, og etablere nye relasjoner med samarbeidspartnere i apparatet.

- Helt enkelt ønsker vi, i tråd med en lenger plan, å fortsette å bygge Beharies fanbase utenfor Norge, og det er samtidig en god måte å teste ut grunnlaget i de markedene for første gang som headliner.

Viljar Siljan blu perspective mgt
Manager Viljar Siljan fra Blu Perspective Management jobber med Beharie. Foto: Viljar Siljan

Satser på Trigger Marketing
Beharies musikk treffer bredt og er blitt betegnet som å befinne seg i landskapet mellom soul, RnB og pop. Når det kommer til spesifikke markeder de jobber mot kjenner Beharies musikk ingen grenser. Men på kort sikt har teamet valgt å fokusere på større markeder i Europa, og så bygge videre derifra.

-Parallelt med dette jobber vi globalt, og spesifikt samarbeidet med Stellar Trigger (som vi har fått støtte til av Music Norway) blir spennende i den sammenheng. De spesialiserer seg på konseptet trigger marketing og hvis vi får full klaff kan det åpne mange nye dører, sier Siljan.

-Vi er veldig spente og optimistiske på hva dette samarbeidet kan gi av resultater, samtidig som vi har realistiske forventninger til at dette kun er enda en byggestein for vår langsiktige strategi.

Streamingtall korrelerer ikke med billettkjøp
Siljan forteller at en av utfordringene med å satse på nye markeder er blant annet at streamingtall ikke nødvendigvis korrelerer med antall fans (billettkjøpere) der ute.

-Vi har troen på å bygge katalog over tid, at konsekvent turnering over tid lønner seg. Vi foretrekker en tilnærming som kombinerer alt vi kan gjøre digitalt, med å faktisk dra ut og møte fans, selv på et tidlig stadium, fremfor å vente på den ene låten som tar av. Det krever mye investering over tid, både i markedsføring og turnévirksomhet, avslutter Siljan.

Beharie og Blu Perspective Management har mottatt 120.000 kr i markedsføringstilskudd til denne kampanjen. Neste frist er 1. mars.