Markedsføringstilskudd
Formålet er å øke etterspørsel, interesse og synlighet for norske utøvere, komponister, låtskrivere og musikkselskaper internasjonalt.
01.12.2023
4 frister i året: 01.03 / 01.06 / 01.09 / 01.12
Ramme for ordningen:
5 millioner kroner årlig
Hvem kan søke?
Utøvere, artister, opphavere, komponister, låtskrivere og tekstforfattere, samt norske musikkselskaper som representerer disse eller deres verk. Søker må ha rettighetene til å lansere prosjektet/produktet internasjonalt Søker må være norsk statsborger eller bosatt i Norge, og være registrert i foretaksregisteret.
Søker har ansvar for å informere alle involverte parter om at søknad er sendt og om eventuelle tilskudd som mottas.
Artist og produkt som skal markedsføres må kunne dokumentere norsk og/eller internasjonal medieinteresse og etterspørsel (salg, strømming eller radiospilling).
Hva kan man søke tilskudd til?
Kostnader i forbindelse med internasjonal markedsføring. I denne ordningen kreves det minst 50% i egeninvestering av de omsøkte postene. Egeninvesteringen må komme tydelig frem i budsjettet. For å tydeliggjøre hvilke kostnader man kan søke tilskudd til, har vi laget en oversiktlig budsjettmal som kan lastes ned.
Du kan søke i følgende kategori
Konkrete kostnader for enkeltstående markedsføringstiltak som skal utløse internasjonal etterspørsel. Markedsføringen kan gjelde kortere perioder og for et enkelt marked.
I søknaden skal det opplyses om formålet med tiltaket, hvem som skal promoteres og målsetting med tiltaket, samt utenlandske og norske samarbeidspartnere.
Promoteringsplan må vedlegges.
Det er også mulig å søke om tilskudd til større lanseringsprosjekter i denne ordningen. Ved søkesummer over 100.000 forventes at søker skal kunne dokumentere vesentlig norsk og/eller internasjonal etterspørsel for sitt prosjekt i omsøkt marked (f.eks. medieoppslag/strømmetall/signerte avtaler/turnévirksomhet, låtplasseringer m.m.). Søker og/eller prosjektet skal ha internasjonale samarbeidspartnere utover kjøpte tjenester, samt et relevant internasjonalt nettverk.
Retningslinjer for Markedsføringstilskudd
- Kjøp av PR- og markedsføringstjenester fra anerkjent tredjepart.
- Produksjon av audiovisuelt innhold som skal brukes i en helt spesifikk markedsføringskampanje (f.eks. klipp til sosiale medier o.l.)
- Markedsspesifikke mediekjøp/kampanjer i sosiale medier.
- In-house arbeidsutgifter spesifikt til prosjektet inntil 15% av søkesum.
- Prosjektutvikling
- Innspilling
- Husleie
- Kjøp av utstyr og abonnementer
- Ordinær musikkvideo som skal følge en utgivelse (her henviser vi til Kulturrådets ordning for Markedsføring av musikkutgivelser)
- Ren filminnspilling
Budsjett skal være i norske kroner og skal inneholde en inntekts- og en utgiftsside. I denne ordningen kreves det minst 50% i egeninvestering av de omsøkte postene. Egeninvesteringen må komme tydelig frem i budsjettet.
For å tydeliggjøre hvilke kostnader man kan søke tilskudd til, har vi laget en oversiktlig budsjettmal som kan lastes ned.
Er prosjektet allerede støttet via Music Norways eller andre eksterne tilskuddsordninger må dette oppgis i søknaden og i budsjettet.
Beskriv kun prosjektet du søker tilskudd til.
Oppgi formål, ønsket måloppnåelse og opplys om interessen og etterspørselen i det markedet søknaden gjelder.
Søkere som kan synliggjøre en langsiktig strategi for tilstedeværelsen i forhold til sin utenlandssatsing vil bli prioritert.
Hva vi vil lese i søknaden og hva det skal rapporteres på i etterkant:
- Status for prosjektet på søketidspunkt (etterspørsel, internasjonal interesse, omtale, salg).
- Konkrete planer og målsetting med prosjektet.
- Samarbeidspartnere i Norge og utlandet.
- Promoteringsplan/medieplan - hvordan prosjektet skal markedsføres og hvordan generere medieomtale.
- Søkes det om å dekke In-house arbeidsutgifter (maks 15 % av søknadssum), skal dette klargjøres i søknaden (hvem skal det dekkes lønnskostnader for og hvilken funksjon arbeidsinnsatsen skal dekke).
I denne ordningen kreves følgende vedlegg:
- Spesifisert budsjett med utgifts- og inntektsside.
- Promoteringsplan/medieplan - hvordan prosjektet skal markedsføres og hvordan generere medieomtale og økt etterspørsel. Søkes det om markedsspesifikke mediekjøp/web/kampanjer i sosiale medier, skal prisoverslag og promoteringsplan/medieplan vedlegges.
- Lanseringsstrategi for lanseringer.
- Generell informasjon om artist/opphaver eller selskap (valgfritt).
Informativ rapport med oppnådde resultater basert på målsetning skal sendes innen to-2 måneder etter prosjektslutt.
I rapporten vil vi vite at tiltakene er gjennomført og om målene for prosjektet er oppnådd:
- Fikk tilskuddsmottaker økt salg?
- Har produktet nådd nytt publikum?
- Har lanseringen ført til radiospilling eller skapt medieomtale?
- Har lanseringen generert annen type etterspørsel?
- Er det inngått nye avtaler med internasjonale partnere i løpet av prosjektet
- Kvittering og rapport for kjøpte pr-tjenester legges ved.
MERK Det er ikke anledning til å sende inn nye søknader dersom sluttrapport ikke er levert innen fristen.
- Selskaper som ikke er registrert i Norge.
- Bransjeorganisasjoner, foreninger eller offentlige etater.
- Det gis som hovedregel ikke tilskudd til større norske musikk- eller utdanningsinstitusjoner som i det vesentligste mottar driftsstøtte fra den norske stat, fylkeskommuner eller kommuner.
Spesielle hastesaker kan prioriteres, men kun dersom muligheter har oppstått på så kort varsel at det ikke har vært mulig å benytte en ordinær frist. Ta i så fall kontakt med Pål Dimmen, pal@musicnorway.no / 922 455 44.
Generelle retningslinjer
Ordningene skal bidra til at profesjonelle utøvere, opphavere og musikkselskaper innen alle sjangre kan delta aktivt i et internasjonalt marked. Formålet med ordningene er å øke etterspørselen, markedsverdien og nettverket til de norske aktørene internasjonalt.
Tilskuddsordningene gjelder som hovedregel ikke for institusjoner og tiltak med fast årlig statlig, fylkeskommunalt eller kommunalt driftstilskudd. Enkeltpersoner ansatt ved slike institusjoner kan imidlertid unntaksvis få støtte til gjesteengasjementer i utlandet hvis særlige hensyn tilsier det. Søkeren må være registrert med organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene.
Søker har ansvar for å informere alle involverte parter om at søknad er sendt og om eventuelle tilskudd som mottas.
Søker må ha virksomheten som sin fulltidsbeskjeftigelse. Norske musikkselskaper med hovedkontor i Norge vil bli prioritert.
Prosjektene som mottar tilskudd skal være etisk og miljømessig forsvarlige. Music Norway er Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi oppfordrer søkerne til å tenke miljøvennlig så langt det tar seg gjøre. Les mer om dette i vår grønne guide. Vi oppfordrer også til bevissthet rundt likestilling og mangfold.
All kommunikasjon rundt søknaden foregår elektronisk. På toppen av denne siden finner du lenke til søknadsskjema. Utbetalings- og rapporteringsskjemaer er tilgjengelig hvis du leter opp din søknad ved hjelp av søkefeltet. Husk å alltid oppgi referansenummer (siste fem siffer) ved alle henvendelser til Music Norway.
Søknadene kan avvises på administrativt grunnlag dersom rapport fra tidligere tildelinger ikke er mottatt innen fristen. Søknadene avvises også administrativt grunnlag hvis de faller utenfor retningslinjene for ordningen eller er svært mangelfullt utfylt.
Søknadsfrister og behandlingstid:
Innen kl. 24:00 disse datoene uavhengig av ukedag:
1. mars - 1. juni - 1. september - 1. desember
Svar på søknad sendes normalt ca. 3 uker etter søknadsfristens utløp og dagen etter fagutvalgets møte. NB. Behandlingstiden kan variere noe mht. antall søknader som kommer inn.
Tilskuddet er øremerket det omsøkte prosjektet og kan ikke overføres andre prosjekter. Utbetaling skjer ved innsending av anmodningsskjema, som du finner nederst på denne siden i søknadsprotalen, tidligst to måneder før prosjektstart. Vi gjør oppmerksom på at turnélisten må oppdateres ved innsending av utbetalingsanmodning for reisetilskudd.
I henhold til regler for økonomiforvaltning i staten tas det forbehold om adgang for Riksrevisjonen til å iverksette kontroll med at tilskuddet benyttes etter forutsetningen.
Dersom beløpet er overført og prosjektet likevel ikke finner sted, plikter søkeren å gi Music Norway beskjed umiddelbart og returnere mottatt tilskuddsbeløp i sin helhet. Ved betydelige endringer av prosjektet må Music Norway kontaktes for en ny vurdering.
OBS: Vi gjør oppmerksom på at dersom innvilget beløp ikke er anmodet utbetalt av søkeren innen to–2 måneder etter prosjektets slutt (angitt i søknaden), tilbakeføres pengene ordningen og tilsagnet utgår.
Beslutning om fordeling av tilskuddsmidlene fattes av tilskuddsordningens eksterne fagutvalg. Søknadene vurderes helhetlig med tanke på:
- konkrete planer
- målsetting
- samarbeidspartnere (lokalt og internasjonalt)
- internasjonal etterspørsel
- muligheter for nye inntekter
- erfaring og tidligere resultater
- fullstendige vedlegg
Fagutvalgets medlemmer er personlig oppnevnt.
Fagutvalg:
- Tine Victoria Horn Hvidsten
- Fredrik Forssman
- Johanna Alem
- Oda Marøy
- Sarah Winona Sortland
Observatører:
- Jennifer Gunn (Music Norway)
- Alf Håvard Vestrheim (Utenriksdepartementet)
Utenriksdepartementet skal være representert i utvalgene gjennom en observatør. Hvert fagutvalg utnevner en leder som representerer utvalget om behov for Music Norway.
Music Norway konsulterer relevante organisasjoner ved oppnevning av nye medlemmer, og nye medlemmer innsettes av styret i Music Norway for tre år av gangen. Enkeltmedlemmer kan sitte i utvalget i inntil to perioder sammenhengende. Hvis et medlem fratrer i løpet av en periode, skal Music Norways styre oppnevne en erstatter for den gjenværende del av perioden. Music Norway skal utføre utvalgets sekretariatsfunksjoner. Fagutvalgets medlemmer honoreres i utgangspunktet iht. statens satser for møtegodtgjørelse, og får dekket sine reiseutgifter.
Søkere oppfordres til å følge myndighetenes til enhver tid gjeldende reiseråd. Sjekk UDs reiseråd HER.
Tildeling eller avslag er forbeholdt fagutvalget på selvstendig grunnlag. Det er ikke adgang til å klage over det faglige skjønnet som ligger til grunn for vedtakene. Det er kun feil ved saksbehandlingen og avgjørelser basert på uriktig faktagrunnlag som kan påklages.
Resultatet av fagutvalgets vedtak offentligjøres på stikk.no. I tillegg får ambassaden i det angjeldende land informasjon om prosjektene og hva som er innvilget. Ved å motta økonomisk støtte via denne ordningen, forplikter tilskuddsmottager å offentliggjøre at Music Norway og Utenriksdepartementet har gitt økonomisk tilskudd til prosjektet (last ned logo fra menyen).
Music Norway følger offentlighetsloven. Søknader og tilhørende dokumenter er i utgangspunktet offentlige, med noen unntak som er spesifisert i loven. Dette gjelder for eksempel forretningshemmeligheter og personlige opplysninger. Alle kan søke om innsyn i Music Norways søknader på stikk.no, og vi saksbehandler alle innsynskrav i henhold til offentleglova og forvaltningsloven.
Alle innsynsbegjæringer skal sendes til post@musicnorway.no med henvisning til spesifiserte dokumenter det søkes innsyn i.