Vi vil og må ut igjen. Så fort som mulig.

- Min oppfordring denne høsten er å ta kontakt med verden og melde seg på i kampen om markedsandeler, publikum og avtaler, skriver Music Norways direktør.

Skrevet av Kathrine Synnes Finnskog 05.08.2021

Denne uken har mange nordmenn kommet hjem fra ferie og tatt fatt på hverdagen, men i norsk musikkbransje har det vært høy aktivitet gjennom hele sommeren. Det har vært spilt konserterer over hele landet, og noen har også kommet seg til utlandet og har fått møtt sitt internasjonale publikum. Vi ser at det gjennomføres store arrangementer i markeder som er viktige for norsk musikkbransje, som Tyskland, Storbritannia og USA. Det er motiverende og virkelig gledelig at norske artister får kommet i gang igjen med sine internasjonale karrierer.

For få dager siden skapte Boy Pablo topp stemning og musikalske minner for en stor fanskare på Lollapalooza i Chicago. Gard Nilsen med Supersonic Orchestra har deltatt i programmet Footprints Europe i Polen. Der har de delt erfaringer og jobbet for en mer bærekraftig musikkbransje med unge jazzmusikere og agenter, som er i ferd med å bygge seg en karriere. Liv Andrea Hauge, norsk pianist og komponist, kjent fra blant annet Kongle Trio, var blant deltakerne.

Senere i sommer vil også Sigrid og girl in red spille på Leeds Festival, og Lise Davidsen skal synge rollen som Elisabeth i Wagners Tännhauser under Bayreuther Festspiele.

Verden er i ferd med å åpne seg for norske musikkeksportører. Norske artister fra alle sjangere skal ut og møte sine internasjonale samarbeidspartnere, presse og fans. Dette krever også den bransjeaktørene og støtteapparatet blir med musikken ut – eller reiser i forkant og bygger opp igjen sine nettverk. Vi har igjennom krisen sett mange internasjonale aktører gå konkurs eller endret selskapsstruktur, og at mange i vårt nettverk har byttet beite.

Vi har hørt fra mange av dere igjennom krisen at dere ser det samme i deres miljøer. Enten har partneren og kollegaen forlatt denne bransjen, eller de har sett seg nødt til å fokusere lokalt og nasjonalt. Dette gjør det enda mer krevende enn tidligere å manøvrere seg ut. Det er trangt, tett og lettere kaotisk å orientere seg når regler for innreise, visum og andre restriksjoner gir en utfordrende, og ikke minst uforutsigbar, arbeidshverdag.

Det vil kreve litt å ta tilbake sin posisjon og etablere nye releasjoner som skaper nye muligheter. Men vi vil bidra med aktiviteter som styrker din tilstedeværelse ute, bla gjennom internasjonale nettverksarrangementer her hjemme, digitale trademissions og reisetilskudd til møtevirksomhet.

Det blir viktig for oss i tiden som kommer å sette eksportørene på kartet når gjenåpningen planlegges her hjemme. Vi i Music Norway følger prosessen regjeringen har lagt opp tett, men vi ser at vår bransje trenger å følge sine egne planer og komme kjapt ut igjen i sine kjernemarkeder. Målet vårt er at veien ut i verden skal være så effektiv som mulig, og har tillit til at musikkfeltet tar gode og ansvarlige valg. Derfor vil vi også bidra når økonomien preges av tomme krigskasser etter en lang pandemi, og det er mulig til å søke våre ordninger for å reise, utvikle eller gjennomføre prosjekter som svarer på dine internasjonale ambisjoner - mens vi venter på dose 2.

Min oppfordring denne høsten er å ta kontakt med verden og melde seg på i kampen om markedsandeler, publikum og avtaler.

Fordi verden er kunstnernes og musikernes arbeidsmarked. Så reis kjerringa og reis ut! Ja, helst så fort som mulig.