Viral på TikTok og platekontrakt med Columbia Records

Mye har skjedd siden Aden Foyer tok en etterlengtet pause som endret alt.

Skrevet av Tina Brodal 20.03.2023

Aden Foyer foto
Aden Foyer er tilbake etter to år med pause, og i høst gikk han viralt på TikTok med debut-singelen «Ballet girl». Foto: Emilie Billington

I høst gikk Aden Foyer viralt på TikTok med debut-singelen «Ballet girl» som også fant veien til flere Viral Top50-lister i Norge og Europa. For ikke lenge siden landet han en avtale med Columbia Records US, som den andre norske artisten i tillegg til girl in red.

- Aden Foyer er mitt nye artistprosjekt etter tidligere å ha gått under navnet Jonas Aden. Dette er et prosjekt hvor jeg selv synger og skriver - som Jonas Aden var jeg EDM-produsent og DJ. Etter en etterlengtet pause med reflektering endret jeg alt, og ønsket å skrive og synge i stedet, sier Aden Foyer.

Tilbake med nytt image
Etter to år med pause fra sosiale medier kom han tilbake som Aden Foyer. Nå lages all musikk sammen med musikk og businesspartner Paul Hers. I oktober 2022 slapp Foyer debut-singelen sin sammen med en musikkvideo som dokumenterer de siste to årene borte fra musikkverden. I desember 2022 signerte han med plateselskapet Columbia records US.

- Det var virkelig en drøm i oppfyllelse; Columbia stod øverst på listen over plateselskap som vi ønsket å jobbe med. Planen var å slippe første singelen uten tilknytning til et label, lage så mye lyd i bransjen som mulig selv, for så å kunne bygge et drømmeteam og lande riktige avtaler når vi hadde bra nok innflytelse. Heldigvis gikk releasen bra og det ble mye interesse blant plateselskapene, og vi var i titalls møter etter å ha blitt fløyet til NY og LA.

Etter kort tid fikk de med seg advokaten Josh Binder på laget, som hjalp dem gjennom prosessen hvor de til slutt endte opp med å signere en deal de ble veldig fornøyd med med Columbia.

-Det var målet fra start å signere med et USA-basert plateselskap ettersom det er et av hovedmarkedene vi ønsker å komme oss inn i asap, og det gjør det veldig mye enklere spesielt når artisten ikke kommer fra et engelskspråklig land, sier Foyer.

Bli bedre kjent med Aden Foyer her:

Hovedfokus på TikTok
For Foyer har TikTok vært et svært viktig verktøy i markedsføring av egne låter. I tillegg til et stort fokus på promotering av eget innhold brukes også influencere og andre brukere på TikTok strategisk for å fremme låter i visse markeder.

- Sommeren 2022 gjorde vi en stor analyse av alt som hadde fungert på TikTok, delte det inn i de kategoriene som empirisk fungerte best og replikerte dette i rundt 50 short form videoer, med en egen brand-estetikk. Deretter skaffet vi nye telefoner med amerikansk SIM-kort slik at TikTok-algoritmen begynte der fra første post - og begynte å poste et par uker før release. Vi startet en svær TikTok kampanje in-house med hovedfokus på influensere. Det ble traction ganske raskt av micro-kampanjene våre og vi involverte etterhvert større firmaer som spesialiserer seg på større influencere for å teste dette og - dog med varierende resultat, forteller Foyer.

Prosjektet fikk hjelp av flere norske aktører, fra for eksempel Kiil Mgmt (Dennis Kiil, Ruben Looschen) på administrasjon og markedsføring, Twins Productions (Andreas Hem, Erik Hem) på video-assets samt av kjæresten til Aden (Emilie Billington) på styling og creative. Samt Music Norway hjalp med sårt trengt kapitalinnskudd til markedsføringen slik at vi virkelig fikk gitt gass på da det trengtes mest.

Jobber med debutalbum
For Aden Foyer er planen og målsetningen for 2023 tydelig: å få ut så mye musikk og innhold som mulig. Nå jobbes det med å få laget ferdig det første albumet. Noen hovedmål er å få til suksess i større markeder i Europa samt USA, begynne å bygge et liveshow og å lage masse ny musikk. Et annet viktig fokus er å gjøre mye promo og bli etablert på radio, samt i medier i nevnte markeder. Et bonusmål på listen er også å få suksess i Asia; f.eks Filippinene eller Indonesia.

- Akkurat nå kapitaliserer vi på det vi ser fungerer; som er Norge, Sverige, Danmark, Frankrike og Tyskland. Dette er stedene 'The Ballet Girl' har chartet, enten på Spotify eller Shazam og blir spilt mye på radio. Vi planlegger en radio promo-turné snart i noen av disse landene, og vil ha ekstra fokus på disse gjennom TikTok-strategi ved neste utgivelse, sier Foyer.

I Norge har Foyer og teamet hatt ekstra fokus i de få ukene de var hjemme med å gjøre flere promo-muligheter i samkjør med Sony Norge. De jobber også tett med de andre lokale avdelingene rundt om i Europa, spesielt Sony Tyskland, og sammen skal de samarbeide tett på strategien videre.

- Parallelt vil vi jobbe med Columbia for å begynne og bygge i USA og skape muligheter i det markedet, samt vi in-house også retter oss mot Filippinene og Indonesia.

Sikter mot USA i neste slipp
USA er naturlig nok et utfordrende marked hvor de ikke har sett mye resultater enda. Selv tror de at det har en del å si på musikken.

- 'The Ballet Girl' fikk en god del bedre respons i Europeiske markeder, mens vi tror de neste låtene som vil gis ut passer seg mye mer i det amerikanske musikkmarkedet og vil gjøre det en god del enklere. Det vil også hjelpe å slippe låter med Columbia USA på laget fra start.

Foyer påpeker at fysisk tilstedeværelse i de forskjellige markedene vil være viktig fremover, og venter derfor svært mye reising i tiden som kommer.

- Å begynne prosessen med å bygge et unikt og solid liveshow vil være veldig viktig ettersom konserter vil kunne hjelpe mye med utfordringene vi ser i de mer vanskelige markedene, samt at låtene er veldig live-fokusert, avslutter Foyer.

Aden Foyer fikk kr 130.000 i markedsføringstilskudd fra Music Norway i 2022. Les mer om våre tilskuddsordninger og søk her.