- Vår aktivitet i pandemien har bygget oss betydelig større i USA

Økende suksess for Leprous etter headlinerturné.

Skrevet av Tina Brodal, 

Leprous Mainstage Hellfest photo by Nidhal Marzouk
Leprous er et av Norges største rock-eksporter Foto: Nidhal Marzouk

Det norske progmetalbandet Leprous gjennomførte i vår sin første headlinerturné i Nord-Amerika etter pandemien med stor suksess. På lik linje med andre artister og band måtte de avlyse og utsette alle turnéplaner og festivaler under pandemien, men da de endelig kom seg ut i verden igjen hadde fanbasen deres vokst. Notodden-bandet jobbet seg igjennom nedstenginger og restriksjoner og sørget for å kontinuerlig holde aktivitetsnivået oppe.

- Under pandemien endte vi opp med å lage et nytt album og å spille hele 12 livestreams, noe som slo an overraskende godt takket være det at vi har publikumsbasen vår spredt ut over hele verden, sier Leprous-gitarist Tor Oddmund Suhrke.

- Dermed er livestreams et format som passer oss bra. Når det er sagt var det utrolig fint å komme seg ut og se folk live igjen, og det var spesielt fint å se at vi tilsynelatende har bygget oss betydelig større også i USA siden forrige headlinerturné der. Jeg tror noe av dette kan komme av hvor aktive vi har vært under pandemien, og at vi har gitt ut to nye album siden sist vi turnerte der.

Tor Oddmund photo stephen nicolas
Leprous-gitarist Tor Oddmund Suhrke. Foto: Stephen Nicolas

Gjennomførte 58 konserter i Nord-Amerika
Bandet har de siste årene vært en av Norges største rock-eksporter og har klart å opparbeide seg en betydelig publikumsmasse blant annet i Nord-Amerika. I år har de gjennomført to lange turnéer i USA/Canada på til sammen 58 konserter.

- Siden vi startet å turnere internasjonalt i 2010 har vi spilt desidert mest i det europeiske markedet der vi har gjennomført 15 lengre turnéer så langt, mens Nord-Amerika er et helt eget og viktig marked som må bygges opp til en viss grad uavhengig av andre markeder, forteller Suhrke.

- Vi valgte derfor i 2018, etter våre to første Nord-Amerikanske headlinerturnéer i 2014 og 2016, å satse på først en supportturné på våren, og deretter på en co-headlinerturné på høsten. Det var dermed ekstra spennende å se om dette ville ha en innvirkning på salget på vår neste headlinerturné som egentlig var booket til høsten 2020, men som av åpenbare årsaker ble utsatt gang på gang frem til den endelig kunne gjennomføres mars/april 2022. Turnéen endte opp med å bli en kjempesuksess med tanke på besøkstall og tilbakemeldinger, og jeg tror dette er en kombinasjon mellom jevnlig jobbing i nettopp dette markedet og som tidligere nevnt aktiviteten vi drev med i løpet av pandemien.

Suhrke tror timingen for turnéen var en heldig faktor da de valgte å annonsere og satse på turnéen allerede på høsten 2021, noe som fremdeles var et ganske tidlig tidspunkt med tanke på hvor åpent samfunnet ville være når turnéen skulle finne sted.

-Vi støtte på svært mange hinder både i forkant og under turnéen, og vi merket at svært mange andre band valgte å avlyse sine konserter i den samme perioden, men vi valgte å gjennomføre det. Dette er noe vi er svært glade for nå i etterkant da dette gav oss en større eksklusivitet i markedet, til tross for at det krevde både mye mer tid, risiko og penger enn vi er vant med.

Økonomiske utfordringer
Som alle andre artister og band på reise har Leprous merket en generell økning i prisnivå på mange varer og tjenester, og ikke minst på utgifter i forbindelse med reise/transport. Siden reisekostnader er blant de største kostnadene for et turnerende band har dette en svært stor innvirkning på budsjettene til Leprous.

- I tillegg virker det som at det i vanskeligere økonomiske tider kanskje er nettopp kulturelle opplevelser folk er mindre villige til å bruke penger på, og dermed er det vanskelig å øke billettpriser og lignende tilsvarende. Og derfor er det vanskelig å demme opp for alle de økte utgiftene, forteller Suhrke.

Suhrke forteller at i USA spesielt har prisene på drivstoff blitt inntil 3x dyrere enn den var forrige gang bandet var der, og at de fikk flere uventede utgifter til både fly, hoteller, mat, hastegebyrer etc. i flere omganger relatert til arbeidsvisum.

-Videre har vi spilt ca. 30 enkeltstående konserter i år der vi som regel må reise med fly, og da har kanselleringer av flyselskapene, forsinkelser på flyplassene og kansellering av hele festivaler ført til svært store ekstra utgifter og ekstra jobb for å få logistikken til å gå opp.

Økt etterspørsel motiverer
Siden Leprous startet som ungdomsband i 2001 har de alltid hatt en jevn, men svært gradvis vekst som band, noe som fremdeles er tilfellet.

- På alle våre turnéer har vi merket økt pågang fra både promotører og publikum, noe som både er motiverende for videre satsning og som spesielt på de siste turnéene har hjulpet oss med å dekke inn de ekstra utgiftene vi har støtt på.

Leprous sin kommende Europaturné starter 1. februar og består av 40 konserter som avsluttes på Sentrum Scene i Oslo 18. mars 2023. Basert på størrelsene på alle venues og forhåndssalg sier Suhrke at alt ligger alt til rette for publikumsrekorder.

-Vi håper vi endelig kan gjennomføre en mer «normal» turné som ikke lenger bærer preg av alle de logistiske problemene vi har vært vant til så langt etter pandemien. Deretter er planen å gjennomføre en forhåpentligvis normal festivalsommer før vi fortsetter med ytterligere turnéer i de markedene vi ikke har vært i med vårt nyeste album «Aphelion» fra 2021, dvs. Sør-Amerika, Australia og Asia, men dette er foreløpig kun på planleggingsstadiet, avslutter han.

Leprous har fått tilskudd fra Music Norways Reisetilskuddsording for å gjennomføre turneer i USA.