Markedsføringstilskudd
Her kan du som profesjonell aktør i musikkbransjen søke om å få dekket kostnader til internasjonal markedsføring.
Formål
Formålet med ordningen er å øke etterspørsel, interesse og synlighet for norske utøvere, komponister, låtskrivere og musikkselskaper internasjonalt.
Årlig ramme for ordningen: 5 millioner kroner.
Hva kan du søke tilskudd til?
Du kan søke tilskudd til å dekke kostnader i forbindelse med internasjonal markedsføring, som lansering og kampanjer i spesifikke land eller markeder. Vi kan kun dekke opp til 50% av kostnadene til markedsføringstiltak. Minste søknadssum i Music Norways tilskuddsordninger er kr. 5.000.
Hvem kan søke?
Utøvere, artister, opphavere, komponister, låtskrivere og tekstforfattere, samt norske musikkselskaper som representerer eller formidler disse eller deres verk.
Vi prioriterer profesjonelle aktører som kan vise til konkret etterspørsel fra utlandet, et beviselig momentum internasjonalt, og som har en dokumentert strategi for sin utenlandssatsing og vekstambisjoner.
Søker må være norsk statsborger eller bosatt i Norge, og være registrert i foretaksregisteret. Du som søker må ha rettighetene til å lansere prosjektet/produktet internasjonalt. Du som søker har ansvar for å informere de du evt. representerer om søknad og utfall.
01.12.2024
4 frister i året: 01.03 / 01.06 / 01.09 / 01.12
Du kan søke i følgende kategori
Du kan søke om tilskudd til:
- Konkrete kostnader for enkeltstående markedsføringstiltak som skal utløse internasjonal etterspørsel. Markedsføringen kan gjelde kortere perioder og for et enkelt marked.
Kostnader du kan søke om å få dekket er:
- Kjøp av PR- og markedsføringstjenester fra anerkjent tredjepart
- Produksjon av audiovisuelt innhold som skal brukes i en helt spesifikk markedsføringskampanje (f.eks. klipp til sosiale medier o.l.)
- Markedsspesifikke mediekjøp/kampanjer i sosiale medier
- In-house arbeidsutgifter spesifikt til prosjektet inntil 15% av søkesum
Det er også mulig å søke om tilskudd til større lanseringsprosjekter i denne ordningen. Ved søkesummer over kr. 100 000 forventes det at søker skal kunne dokumentere vesentlig norsk og/eller internasjonal etterspørsel for sitt prosjekt i omsøkt marked (f.eks. medieoppslag, strømmetall, signerte avtaler, turnévirksomhet, låtplasseringer m.m.). Søker og/eller prosjektet skal ha internasjonale samarbeidspartnere utover kjøpte tjenester, samt et relevant internasjonalt nettverk.
Slik søker du
Du må sende inn en prosjektbeskrivelse (maks. 3000 tegn) i søkeportalen med informasjon om formålet med markedsføringstiltaket. Beskriv kun prosjektet du søker tilskudd til. Søkere som kan synliggjøre en langsiktig strategi for sin utenlandssatsing vil bli prioritert.
Prosjektbeskrivelsen skal inneholde:
- Konkrete planer og målsetting med prosjektet
- Samarbeidspartnere i Norge og utlandet
- Promoteringsplan/medieplan om hvordan prosjektet skal markedsføres og generere medieomtale
- Internasjonal interesse, medieomtale og etterspørsel (salg/strømming) for artisten og prosjektet generelt, og spesifikt for landet eller markedet søknaden gjelder for på søketidspunktet
- Søker du om å dekke in-house arbeidsutgifter (maks. 15% av søknadssum), skal det tydeliggjøres i søknaden hvem det skal dekkes lønnskostnader for og hvilken funksjon arbeidsinnsatsen skal dekke
Prosjektets mål må være i tråd med tilskuddsordningens formål.
Du må legge ved budsjett for prosjektet. Bruk gjerne vår budsjettmal for markedsføringstiltak. I budsjettmalen ser du også hvilke spesifikke kostnader du kan søke tilskudd til.
- Budsjett skal være i norske kroner og skal inneholde en inntekts- og en utgiftsside
- Egeninvestering i prosjektet skal oppgis som inntekt i budsjettet
- Er prosjektet allerede støttet av Music Norway og/eller andre må dette oppgis i søknaden som inntekt i budsjettet
Du kan kun søke tilskudd til konkrete utgifter. Vi kan kun dekke opp til 50% av kostnadene til markedsføringstiltaket.
Du må ha disse vedleggene klare før du søker:
1. Fullstendig budsjett med utgifts- og inntektsside i Excel/PDF-format.
2. Promoteringsplan/medieplan med svar på hvordan prosjektet skal markedsføres og generere medieomtale og økt etterspørsel. Søkes det om markedsspesifikke mediekjøp/web/kampanjer i sosiale medier, skal prisoverslag vedlegges i tillegg til promoteringsplan/medieplan.
3. Lanseringsstrategi for lanseringer
4. Generell informasjon om artist, opphaver eller selskap som er relevant for søknaden (valgfritt)
Det er fire frister i året. Søknad sendes innen kl. 24:00 disse datoene:
- 1. mars
- 1. juni
- 1. september
- 1. desember
All kommunikasjon om søknaden foregår elektronisk i vår søkeportal.
Du får svar på søknaden ca. 3 uker etter søknadsfristen. NB! Behandlingstiden kan variere noe avhengig av antall søknader.
Alle søknader vurderes av et eksternt fagutvalg. Søknadene vurderes helhetlig med vekt på følgende kriterier:
- konkrete planer
- målsetting
- samarbeidspartnere (lokalt og internasjonalt)
- internasjonal etterspørsel
- muligheter for nye inntekter
- erfaring og tidligere resultater
Prosjektene som mottar tilskudd skal være etisk og miljømessig forsvarlige. Music Norway er Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi oppfordrer søkerne til å tenke miljøvennlig så langt det tar seg gjøre. Les mer her (lenke til vår grønne guide). Vi oppfordrer også til bevissthet rundt likestilling og mangfold.
Tildeling eller avslag er forbeholdt fagutvalget på selvstendig grunnlag. Du kan ikke klage på den faglige vurderingen som ligger til grunn for vedtakene. Det er kun feil ved saksbehandlingen og avgjørelser basert på uriktig faktagrunnlag, som kan påklages.
Søknaden kan avvises på administrativt grunnlag hvis den faller utenfor retningslinjene for ordningen eller er svært mangelfullt utfylt, eller dersom sluttrapport fra tidligere tildelinger ikke er innsendt innen fristen.
Du må rapportere på hvordan tilskuddet er brukt innen 2 måneder etter endt sluttdato for prosjektet.
I sluttrapporten skal du beskrive hvordan prosjektet har bidratt til å svare på prosjektets målsetting, i tråd med tilskuddsordningens formål om økt etterspørsel, interesse og synlighet i markedet.
Oppgi evt. økt salg, økt etterspørsel, nytt publikum, radiospilling, medieomtale, nye avtaler med internasjonale samarbeidspartnere eller nettverk.
Regnskap må vedlegges, inkl. kvitteringer og rapport for kjøpte PR-tjenester.
Rapporteringsskjema er tilgjengelig i søkeportalen. For å få tilgang til rapporteringsskjema må du gå til "Din søknad" nederst på siden for tilskuddsordninger i søkeportalen. Du må lete opp din søknad i søkefeltet under "Din søknad" ved å oppgi referansenummer (siste fem siffer). Oppgi alltid dette referansenummeret når du henvender deg til Music Norway.
NB! Du kan ikke sende inn en ny søknad hvis sluttrapport ikke er levert innen fristen på 2 måneder etter endt sluttdato for prosjektet.
- Prosjektutvikling
- Innspilling
- Husleie
- Kjøp av utstyr og abonnementer
- Ordinær musikkvideo som skal følge en utgivelse (her henviser vi til Kulturdirektoratets ordning for Markedsføring av musikkutgivelser)
- Ren filminnspilling
- Selskaper som ikke er registrert i Norge
- Bransjeorganisasjoner, foreninger eller offentlige etater
- Større norske musikk- eller utdanningsinstitusjoner som i det vesentligste mottar driftsstøtte fra den norske stat, fylkeskommuner eller kommuner