Hvordan ser det indiske og mexicanske markedet ut nå?

Vi har sjekket inn med våre markedsveiledere for å høre hvordan markedet de jobber i har utviklet seg etter pandemien.

Skrevet av Kristiane Lunde, 

india-mexico-mv

Naveen Deshpande er markedsveileder for India, og jobber innen booking- og event-bransjen. Deshpande forteller at livemarkedet sakte, men sikkert er på vei tilbake og at flere artister nå fullfører planer de har måttet kansellere de siste årene.

- Livemarkedet ser ut til å sakte komme til tilbake igjen. Våre første festivaler skjer denne måneden med begrenset kapasitet, men responsen ser ut til å være fenomenal. Tonnevis av klubb-turneer blir annonsert hver dag med forskjellige nivåer av aktører. Det er fortsatt mest elektronisk musikk, men jeg ser en stor økning de neste månedene. Pandemien har påvirket mange, det er få nye spillesteder og promotører, men jeg ser mye fart i markedet generelt og jeg håper virkelig det er mange flere muligheter for folk til å jobbe i det indiske musikklandskapet i nær fremtid, sier Desphande.

Selv om livet er på vei tilbake til normalen, forteller han at det tar tid før det blir fullbookede arrangement igjen.

- Jeg ser definitivt litt sult i publikum her, men det er litt for tidlig å gå i full skala for alle arrangementer eller festivaler. De fleste av våre vanlige festivaler er planlagt for fjerde kvartal i år, og jeg håper de kommer tilbake til full skala i neste utgave, sier Desphande.

Malfi Dorantes, markedsveileder for Mexico, begynte sin karriere i musikkbransjen for 14 år siden, og ble en av de første meksikanske kvinnene dedikert til uavhengig musikkpromotering. Dorantes forteller at hun syns bransjen har lært mye gjennom denne pandemien og at hun tror vi tar med oss denne erfaringen videre nå som det går tilbake til normalen.

- En erfaring er at vi har møtt flere mennesker på nettet, så det er et større fellesskap og en følelse av tillit når man jobber sammen med prosjekter enten fra utlandet eller lokalt.

Videre forteller hun at mulighetene for bransjefolk og artister til å jobbe i Mexico nå er bedre enn før.

- Alle mulighetene for tilknytning mellom individer er duplisert, og fellesskapet virker tettere. Det har fungerte veldig bra i vår favør fordi mange av oss ble invitert til forskjellige konferanser og aktiviteter rundt om i verden, så vi har blitt introdusert til en ny verden av mennesker fra musikkindustrien. Dessuten forsvant landegrensene på grunn av det digitale, så det betyr at artister kan være store i Mexico, uten engang å være i territoriet.

I tillegg er publikum tilbake og flere enn før, fortsetter Dorantes.

- Det er en ny generasjon som var unge før pandemien, som nå oppdager magien med liveshow. Også alle de eldre musikkfansen drar nytte av denne nye æraen med live musikk, hvor du setter mer pris på et liveshow fordi du har levd så lenge uten dem. Mexico har alltid vært et flott land når det kommer til liveshow, publikum er ekstremt lidenskapelige og kjærlige.

- Musikkbransjen kommer på beina igjen. Tatt i betraktning at en av hoveddelene i musikkindustrien er streaming, har pandemien bare styrket det. Og livebransjen kommer sakte tilbake til der vi var. Det er en spennende tid å være i Mexico, avslutter Dorantes.

Våre rådgivere vil gjerne dele sin kunnskap med deg. Du kan når som helst søke om å få en gratis veiledningstime med rådgiverne, timene blir delt ut fortløpende basert på rådgivernes tilgjengelighet. Vi anbefaler også at du tar en titt på våre veikart som gir en kort oversikt og introduksjon til flere ulike markeder.

De andre markedsveilederne kan du finne HER.