India

India er et land med et stort antall innbyggere. De siste årene har antallet internasjonale festivaler økt og flere vestlige band, store og små, har turnert landet. Sjekk ut guiden vår til India!

India er et land med et stort antall innbyggere. En stor del av befolkningen er ung, omtrent 50% er under 25 år. Den mest populære sjangeren i landet er såkalt Bollywood-musikk, som er en slags filmmusikk. Kunstmusikk av forskjellige slag spiller også en viktig rolle i det indiske markedet. De siste årene har antallet internasjonale festivaler økt og flere vestlige band, store og små, har turnert landet. Spotify lanseres i India akkurat som Apple Music. I tillegg til andre giganter som Google og Amazon, er det innenlandske store aktører i markedet i India som Jiosaavn og kinesiske Tencent datterselskap Gaana.

Offisielt navn: Republikken India / Bhārat Gaṇarājya

Innbyggertall: 1 352 642 280

Hovedstad: New Dehli

Landskode: +91

Tidssone: UTC + 5.30

Offisielle språk: Hindi er det største, men India har ytterligere 22 offisielle språk anerkjent av presidenten, inkludert engelsk.

Visum: Alle utenlandske musikere som opptrer i India, må søke om visum på det lokale indiske konsulatet. Dette må gjøres med 3-4 uker i forveien, den lokale arrangøren i India må søke om en International Performing License (IPL) omtrent 2 uker i forveien, som de trenger for å vise musikerens visum til myndighetene.

Valuta: Indisk rupi (INR)

BNP per person: 6300 USD

Hvor mange bruker sosiale medier?

  1. Facebook (86,04%)
  2. Instagram (4,84%)
  3. Youtube (3,26%)
  4. Pinterest (3%)
  5. Twitter (2,57%)
  6. Reddit (0,15%)

(Kilde: Statcounter)

Aktive internettbrukere: 51,71%

Aktive smarttelefonbrukere: 27,7%

Aktive mobilabonnement: 1,1 milliarder

Innspilte musikksalg: $ 156,1 millioner

India Trade Mission2019600x400 600x400

Media

Musikkbransjen

Festivaler & nettverksarenaer

Orkestere

Spillesteder

Sjekkliste