Manager Eivind Brydøy om eksportplanene etter gjenåpningen
Eivind Brydøy er manager i Artist Vision og forteller hvordan han har planlagt den kommende tiden nå som pandemien har tatt et lite steg tilbake og Norge har åpnet igjen.
Brydøy sier at de var godt i gang med eksport av artistene Fay Wildhagen, Thomas Dybdahl og Thea & The Wild, da pandemien traff. Alle måtte de avlyse konserter og showcaser, og de måtte bruke tiden på noe annet enn eksport og live. Deres hovedfokus nå, etter gjenåpning, har derfor vært å komme i gang igjen med eksporten, men han ser at det ikke er det letteste.
- Jeg ser at noe av billettsalget går litt trått nå i oktober, men det tror jeg endrer seg utover vinteren. Det har jo spesielt vært kulturarrangementer som har blitt utsatt for hard nedstengning, mens shoppingsentre i stor grad har fått være oppe. Dette har nok påvirket folks oppfatning og det tar noe tid å snu dette. For utenlandske turnéer er det lite plass på venues til våren da mange turnéer er flyttet. Vi har to turnéer i mars/april som allerede er satt i Europa, men det er ikke noe god tid å starte med nye artister som skal ut live. Jeg tror ikke det normaliserer seg før i 2023. Festivaler har også flyttet artister til 2022, og da er det ikke veldig mye plass til nye.
- Og selv om Norge er åpnet har vi jo fremdeles flere land i Europa som henger etter i vaksinering, så det tar noe lengre tid før de er på samme nivå som oss, legger han til.
Videre forteller Brydøy at han ønsker at artistene hans skal få en god start etter pandemien.
- Vi er jo opptatt av at artistene kommer godt i gang etter pandemien. Vi har flere større konserter som er flyttet fram i tid her i Norge som skal gjennomføres i høst. I tillegg har vi selvsagt mye å ta igjen på eksportfronten. Vi var godt i gang med flere artister før pandemien som vi nå må restarte utenfor Norge. Det kortsiktige målet er raskest mulig å komme tilbake der vi var rett før pandemien, bare at nå har alle mye mer musikk å presentere som vi kan forvalte på best mulig vis.
Fay Wildhagen har nylig laget filmmusikken til dokumentarfilmen “Aksel” om Aksel Lund Svindal som kommer på kino 15. oktober. Når filmen slippes i Tyskland og Østerrike er planen å jobbe eksportrettet mot disse markedene, forteller Brydøy.
- Vi har planer om noen showcaser utover i 2022, vi ser for eksempel på Reeperbahn Festival for neste år, men en turné blir det ikke før i 2023. I tillegg skal vi gjøre litt mer push på radio i vinter og generell presse.
I tillegg til Tyskland og Østerrike, ønsker de også å fokusere på Kina.
- Fay har en bestefar som er kinesisk, men som bor i Norge. Så interessen for Kina har startet hos oss. Nå har vi fått bekreftet at musikken hennes passer godt inn i markedet der borte, så vi er i gang med å rydde opp i våre kanaler slik at alt av språklig info stemmer på kinesisk. I tillegg har vi begynt å ser på løsninger for å gjøre livestreams for kinesisk publikum, ettersom det kommer til å være 14-dagers karantene i Kina selv midt i året neste år, så det er ikke noe poeng i å tenke på å reise dit med det første. Dermed blir dette et langsiktig prosjekt mot neste plate.
Thomas Dybdahl slapp albumet “Fever" fredag 13. mars 2020, dagen etter Norge stengte ned. Brydøy har derfor måttet tenke annerledes rundt albumet og promoteringen rundt det.
- Verdens dårligste timing kan vi vel si om det albumet! Albumet het "Fever" og det ble sluppet ved midnatt etter at Erna hadde vært på talerstolen og stengt hele Norge. Hele turnéen ble avlyst og vi måtte tenke helt nytt. Thomas har vært veldig kreativ og vi har endt med å slippe en extended version av albumet som vi kalte "Cabin Fever". Vi gjorde flere streamingkonserter og ble tvunget til å tenke nytt rundt hele lanseringen. Det var jo en interessant øvelse også. Thomas har selvsagt vært ute og spilt solo og med band her i Norge, med begrenset kapasitet.
- Rett før pandemien lanserte vi også en øl som het "Fever" sammen med Haandbryggeriet. Den har jo solgt veldig bra, så det er noen bransjer som har kommet bedre ut av pandemien enn oss, sier Brydøy.
Det er også en stor fordel for oss å kunne sitte i samme rom og diskutere med A&R's og partnere i utlandet.
— Eivind Brydøy, manager i Artist Vision
Thea and the Wild hadde flere planer og showcase planlagt da pandemien kom til London, som alt måtte avlyses. De har ønsker om å etablere et team rundt henne i UK, men forteller at det ikke er like lett når alt har måttet gjøres hjemmefra.
- Jeg synes det generelt har vært vanskelig for oss å få hverken ja eller nei fra labels og forlag i utlandet når alle har sittet på hjemmekontor. Det synes som om de har problemer med å ta beslutninger når de ikke har vært samlet på kontoret. Zoom blir absolutt ikke det samme mener nå jeg, avslutter Brydøy.
Artist Vision har fått tildeling i den fjerde runden til Kickstart 21. Kickstart 21 ble opprettet i kjølvannet av pandemien som en ny, midlertidig tilskuddsordning for prosjekter som skal stimulerer til å igangsette og videreutvikle internasjonale samarbeid.
Andre tildelinger i runde fire i Kickstart 21 er:
GEMS
GILT
MIN Produksjon AS
First Cut
Foreningen Oslo Sinfonietta og Cikada
Made Management
Monument Music AS
BPM Productions AS
Smalltown Supersound
Akuvi Music
Brilliance AS
BOY PABLO AS
Made Management
Viljar Siljan Holding AS
Propeller Recordings
Propeller Recordings AS
Jansen Plateproduksjon AS
BYRÅ Music AS
Hacate Entertainment Group
Trondheimsolistene
Loudkind Music Group AS