Payday solgte beats på YouTube og ble stjerneprodusent

Da Payday, eller Harald Hjermann Sørebø, først begynte å legge ut beats for et par år siden var det kun ment som en tilleggsinntekt for å forsørge familien. Siden har han landet han store plasseringer og bygget et beats-imperium rett fra soverommet i Bergen.

Skrevet av Ronja Brox, 

Payday 1
Harald Hjermann Sørebø aka Payday

Tidligere har han produsert for norske artister som Store P, A-Laget og Lars Vaular. Nå spenner katalogen over alt fra latinsk pop til britisk grime. Kun det siste året har han medvirket til Bad Bunny sitt GRAMMY-vinnende album «YHLQMDLG» med låta Ésta Cabrón Ser Yo, og mottatt flere platinumsertifiseringer.

Payday produserte også 6ix9ine singelen Gooba som nådde 3. plass på Billboard Hot 100 i fjor. For sine verdensomspennende prestasjoner er Payday en av de nominerte til Årets Internasjonale Suksess.

Tilværelsen til produsenten i musikkbransjen endret seg drastisk etter at grime-artisten Skepta slapp Bet, som er produsert av Sørebø. Ifølge VG kan produsenten nå ta rundt 50.000 til 100.000 kroner for en beat.

Sørebø har siden fått management i produsent og låtskriver-firmaet Hallwood Media, som ble grunnlagt av Geffen Records sin tidligere president Neil Jacobsen. Rosteret består blant annet av fremgangsrike produsenter som Murda Beatz, Jim E-Stack og King Henry.

- Jeg har fått flere muligheter som jeg ikke hadde før. Etterspørselen gjør at jeg kan velge mer hvem jeg ønsker å jobbe med. Det føles fantastisk, forteller han.

Sørebø vokste opp på Møhlenpris og Solheimsviken i Bergen og har lagd musikk siden tenårene. Han har blitt inspirert av mange produsenter, men mener at å jobbe for seg selv har tatt han dit han er i dag.

- Målet mitt med å legge ut beats var egentlig for å leve av musikk. Jeg har ikke hatt en direkte mentor innenfor det jeg holder på med, men jeg var inspirert av andre produsenter som hadde samme mål eller som hadde oppnådd det, sier han.

Rådet han vil gi til unge artister og rappere er å utvikle uttrykket sitt istedenfor å hoppe på forskjellige trender. Unikhet er en prisdriver. Når man har bygget noe eget, stiger verdien av seg selv.

- Jeg har inntrykk av at norske artister ofte ikke får tid til å utvikle et sound før de "blower opp". Mitt råd vil være å aldri gi opp og ikke søk etter bekreftelse hos andre i bransjen. Slik kan du bli mer verdifull, mener Sørebø.

De siste tre årene er det artister og managere som har kommet til Sørebø. Etterspørselen har fått en snøballeffekt, og han får daglige forespørsler fra både up-and-coming og verdenskjente artister. Han opplever at det er forskjellige plattformer som har gitt han den velgjørende eksponeringen. Producertaggen “It’s PAYDAY, Fellas!” som repeteres seks ganger under hitlåta “Bet”, kan også ha vært en medvirkende faktor.

- Jeg har mange produsenter og artister jeg jobber med jevnlig. Vi kommuniserer ved hjelp av Facetime eller Instagram og telefon. Instagram og Youtube og sanger jeg allerede har produsert har hjulpet meg, forteller han.

Payday har fått fotfeste innen en sjanger der konkurransen er svært hard, og mener at å holde fokuset på én retning har vært en stor suksessfaktor.

- Det hjelper å holde seg innenfor en sound og utvikle den istedenfor å hoppe på hver trend som dukker opp, sier han.

Få med deg prisutdelingen under Spellemann fredag 16. april.