Hvordan ser det svenske og tyske markedet ut nå?

Vi har sjekket inn med våre markedsveiledere for å høre hvordan markedet de jobber i har utviklet seg etter pandemien.

Skrevet av Kristiane Lunde 15.03.2022

Anton Teichman er vår markedsveileder for Tyskland med fokus på innspilt musikk og management innenfor indie-pop. Teichman forteller at det enda gjenstår å se om det tyske markedet er på vei tilbake til normalen eller ikke.

- Showene begynner å komme tilbake igjen nå. Jeg kan forestille meg at det i begynnelsen vil bli en blanding mellom lettelse over at live er tilbake igjen, men også fortsatt en viss bekymring for å få viruset. Det vil sannsynligvis komme tilbake til en ny normal, men de virkelige effektene av pandemien er ikke tydelige enda. For det er fortsatt et tøft miljø, spesielt for nye artister, selv om det ikke er umulig å legge ut ny musikk og jobbe med den. Bransjen ser ut til å være glad for fysiske arrangementer og møter igjen, så stemningen generelt sett er ikke negativ.

Videre forteller Teichmann at mange i den tyske musikkbransjen har brukt tiden under pandemien til å reorientere seg og prøve nye bransjer.

- Det er definitivt noe nedgang i antall bransjefolk, men generelt sett er bransjen på beina igjen nå, og det vil forhåpentligvis fortsatt være nok folk å jobbe med, spesielt på nye artister.

Helen McLaughlin, markedsveileder for Sverige, har 35-års erfaring på toppnivå i musikkbransjen med en rekke ulike roller i både major- og independent-selskaper.

McLaughlin er optimistisk for live-delen av bransjen og er positiv til at den kommer tilbake for fullt, men forteller at noen av problemene fremover er at det hoper seg opp med arrangementer som står i kø for å arrangeres og for få konsertarenaer i Stockholm.

- Et annet problem er mangelen på ansatte, som teknikere, turnéledere og turnémusikere, mange måtte bytte yrke under pandemien, og det er et reelt problem. Men er det er ingen mangel på jobber som skal gjøres. Min følelse er at plateselskapene stort sett er ute etter ekspertise innen digital markedsføring, analytics, sosiale medier, men at det innenfor event- og livesektoren er et definitivt behov for hjelp for øyeblikket.

Om publikum er tilbake er McLaughlin usikker på.

- Mange er veldig klar for å gå på konsert, mens noen fortsatt virker litt nølende til å våge seg ut for mye. Kanskje går tilbakegangen til "normaliteten" som man hadde håpet på litt tregere enn forventet. Men det er definitivt mange show som er utsolgt så jeg tror at ting begynner å bli normalt igjen.

- Jeg tror vi fortsatt har en vei å gå, men forhåpentligvis vil ikke de forferdelige tingene som skjer øst for oss påvirke veien tilbake, avslutter McLaughlin.

Våre rådgivere vil gjerne dele sin kunnskap med deg. Du kan når som helst søke om å få en gratis veiledningstime med rådgiverne, timene blir delt ut fortløpende basert på rådgivernes tilgjengelighet. Vi anbefaler også at du tar en titt på våre veikart som gir en kort oversikt og introduksjon til flere ulike markeder.

De andre markedsveilederne kan du finne HER.