Dette er årets utvalgte til Nordic Music Biz’ 20 under 30

For fjerde året på rad kunngjør verdens sjette største marked for innspilt musikk, The Nordics, offisielt de 20 unge kreftene som driver den nordiske musikkindustrien fremover.

Skrevet av Kristiane Lunde, 

T2 U3
Top 20 Under 30

En viktig del av fremveksten av nordisk popkultur og global innflytelse er det som skjer bak kulissene, spesielt de som bringer nye perspektiver, ideer og forretningsmodeller til en bransje i stadig endring. Hvert år setter dommerpanelet søkelys på 20 under 30 unge lovende i bransje med en seremoni på årlige by:Larm, den viktigste festivalen for den nordiske musikkindustrien og den beste nye musikken, som finner sted i Oslo. I år blir seremonien torsdag 30. september.

Med COVID-19-pandemien har vi sett at rekruttering av unge mennesker til musikkindustrien er viktigere enn noen gang.

— Nina Finnerud, Head of UK i Music Norway

- Det er avgjørende å vise den nye generasjonen ledere, plateselskap, agenter, festivaler etc. at det er en trygg og givende bransje å jobbe i og velge som karriere. Det er også viktig å sørge for at artistene har talentfulle mennesker å jobbe med og som ser etter deres beste interesse, forteller Nina.

- Nordic Music Biz tror derfor at det er avgjørende å ta vare på og pleie den nye generasjonen av musikkbransjen, og ved å løfte The Nordic Music Biz Top 20 Under 30 kan den skape en plattform der ideer og erfaringer deles, forbindelser opprettes og internordiske samarbeid opprettes. Disse menneskene er en del av fremtiden for vår bransje, fortsetter Nina.

Vinnerne av Nordic Music Biz Top 20 Under 30 ble valgt ut fra vekst, karrierevei, anerkjennelse i bransjen, innflytelse i bransjen i 2020, kunstnerisk utvikling, innovasjon, konsertinntekter, salg, streaming, kampanjer, radio-og TV-publisitet.

De fem norske vinnerne er:

De resterende vinnerne er:
Creed Media (Timothy Collins og Hugo LePrince), Lina Pettersson (Live Nation), Anton Madock (Amuse), Sara Faraj (Asylum/Warner Music Sweden AB), Amanda Kiflay (Sony Music Publishing Scandinavia), Nikolaj Stavnstrup (Escho), Thea Moe (Glass Management), Jakob Løkkegaard-Friese (WAS Entertainment), Maria Borg (Discowax), Katarina Julie Madsen (Edition Wilhelm Hansen), Teea Kasurinen (Universal Music Finland), Hannes Andersson (Mantik Music Group & CMO, oeksound Ltd.), Saara Everi (PME Records), Ægir Sindri Bjarnason (R6013 & ´Why Not?´ Records) og Bergþór Másson.

Årets dommere var:
Annika Oksanen (Live Nation), Hildur Maral (Mercury KX (Decca/Universal Music Group)), Loui Tornqvist (Edition Wilhelm Hansen), Diego Farias (Amuse), Amanuel Kidane (GR: OW), Nino Lintermo (Nordic Music Partners), Magnus Bjarni Grondal (kunstner og uavhengig PR -konsulent), Jesper Majdall (Bremen Teater og Hotel Cecil), Jennifer Gunn (MADE Management), Petra Piiroinen (Meidän Festivaali), Anna Sjölund (Live Nation Sweden), Nikoo Sadr (frukthagen), Sandra Barilli (uavhengig prosjektleder og produsent), Katja Sønderhauge (Warner Music DK), Magdalena Kellman (NORA/Sony Music).

Nordic Music Biz Top 20 Under 30 et initiativ opprettet av NOMEX (Nordic Music Export). Nomex er en samarbeidsorganisasjon som ble opprettet av Export Music Sweden, Music Export Denmark, Music Finland, Iceland Music Export og Music Norway for å legge til rette for vekst og utvikling i den nordiske musikksektoren.