Hvordan ser det franske og amerikanske markedet ut nå?

Vi har sjekke inn med våre markedsveiledere for å høre hvordan markedet de jobber i har utviklet seg etter pandemien.

Skrevet av Kristiane Lunde 05.04.2022

Brooke Back Fabrice Martin

Brooke Black, vår markedsveileder for kommunikasjon og PR i USA, har en over 15 år lang karriere i bransjen og har drevet med rådgivning, planlegging og gjennomføring av kampanjer både som frilanser eller under kontrakt hos noen av de største amerikanske underholdningsselskapene. Selv om pandemien har mindre påvirkning på samfunnet nå, sier Black at det ikke er helt tilbake til et vanlig liv i USA.

- Jeg vil si at bransjen her i USA er omtrent 75 - 80 prosent tilbake til normalen, men man merker fortsatt pandemien. Noen av de større selskapene, som Apple Music, er tilbake på kontoret for fullt, men det er fortsatt mye hjemmekontor generelt.

- Livebransjen er tilbake, men det er fortsatt noen få publikummere som ikke ønsker å dra på shows, konserter og festivaler inne, og som foretrekker utendørsarrangementer. Men jeg har vært på noen få konserter foreløpig, og publikum ser ut til å være ganske gira på å være tilbake.

Black tror de kommende månedene vil vise hvordan bransjen har det etter pandemien.

- SXSW og noen av disse andre større festivalene som kommer, som Coachella i april, vil være en stor indikasjon på hvordan ting faktisk er og hva statusen er for bransjen her borte. Jeg satt bare opp to intervjuer for to band på SXSW, så det er definitivt mye mindre aktivitet også på PR-siden av bransjen. Folk som jeg har snakket med som var på SXSW, likte det fordi det var roligere, mer håndterbart og mindre trykk enn før pandemien. De stengte ikke engang 6th Street eller Red River for trafikk som de har gjort tidligere år.

Fabrice Martin, vår markedsveileder for Frankrike, jobber innenfor alle sjangre med strategi, prosjektledelse, PR, artistledelse, markedsføring, salg og distribusjon. Han har grunnlagt selskapet La Mission, et Paris-basert uavhengig musikkbyrå, som tilbyr markedsføringstjenester og markedsføringsløsninger. Martin forteller at livet i Frankrike er tilbake til sånn det var før pandemien.

Situasjonen her i Frankrike er tilbake til normalen. Det er ingen flere begrensninger eller restriksjoner, det er ikke mer munnbind, og nasjonale og internasjonale artister er på vei tilbake for å komme og spille konserter over hele Frankrike. I tillegg har publikum returnert til showene, og er veldig glade for å se både nye artister og etablerte artister spille igjen. Vi kjører på med mange nye internasjonale artister, og fanbasen og publikum er her for show. Alle sommerfestivalene ser også ut som at blir arrangert som normalt.

Om hvordan musikkbransjen ser ut i Frankrike nå, sier Martin at lite har endret seg.

- Jeg vil si at vi er 100% tilbake til samme muligheter for artister og bransjefolk å jobbe i Frankrike som før pandemien, ingenting har egentlig endret seg. Noen har forlatt bransjen, av personlige og profesjonelle årsaker, men menneskene som er igjen, er virkelig der, og er veldig glade for å se det normale livet igjen.

Våre rådgivere vil gjerne dele sin kunnskap med deg. Du kan når som helst søke om å få en gratis veiledningstime med rådgiverne, timene blir delt ut fortløpende basert på rådgivernes tilgjengelighet. Vi anbefaler også at du tar en titt på våre veikart som gir en kort oversikt og introduksjon til flere ulike markeder.

De andre markedsveilederne kan du finne HER.