- Du må tørre å slippe musikken din fri
Komponist Kristine Tjøgersen er nominert til Spellemann-prisen «Årets Internasjonale Suksess 2023».
Tankene til Kristine befinner seg ofte langt inn i fremtiden. Hun er alltid på jakt etter å oppdage nye lyder og å skape ny musikk. For en person som sjeldent ser seg tilbake, ble det en stor overraskelse å få beskjeden om at hun er nominert til «Årets Internasjonale Suksess» på Spellemann 2023.
- Jeg ble litt satt ut da jeg fikk vite det, nesten litt flau! Samtidig synes jeg det er veldig kult at samtidsmusikk blir sett i denne kategorien. Det er en kjempeviktig anerkjennelse for vår del av bransjen.
Innenfor samtidsmusikken er Kristine Tjøgersen ansett som en av de mest anerkjente og etterspurte komponistene på internasjonalt nivå. Hun har samarbeidet med ledende orkestre, ensembler og institusjoner over hele Europa.
2023 var året da komponisten hadde urfremføring av orkesterverket sitt «Pelagic Dreamscape» i Köln med Vesttysk radios symfoniorkester (WDR-orkesteret), flere av hennes verk ble spilt av blant annet filharmonier rundt i Europa, og på sommeren ble hun hedret med prisen «Coup de Coeur des Jeunes Mélomanes» i Monaco for sitt orkesterverk «Between Trees».
Prisen regnes som en høytstående anerkjennelse på den europeiske musikkscenen, og gjorde at Kristine til og med ble omtalt i kjendisbladet «Se & Hør», noe man kan regne som en sjeldenhet for en samtidsmusikkkomponist.
- Da jeg tok imot prisen på scenen i Monaco, tenkte jeg for meg selv: «Tenk at musikken har fått meg hit!». Alle reisene jeg har vært på, menneskene jeg får møte og stedene jeg får oppleve, alt dette er på grunn av musikken.
Spesielt disse menneskemøtene gjennom musikken betyr mye for Kristine. Hun forteller hvor glad hun blir av å jobbe med så mange dyktige musikere, som har spilt musikken hennes i inn- og utland, og publikummet hun møter som kommer for å oppleve musikken hennes. Det er en av grunnene til at Kristine kjenner på en stor takknemlighet for muligheten til å leve av det hun elsker og stolthet i å drive med det hver dag.
- Jeg hadde aldri trodd det var mulig. Det er heller ikke gitt i alle land, og jeg kjenner på at det er enda viktigere med musikk i dagens samfunn, fordi musikk kan være samlende og fredsbringende.
Hun trekker frem et nylig eksempel fra februar, da hun fremførte sitt verk «Between Trees» sammen med München-filharmonien, et orkester med musikere fra 22 forskjellige nasjoner - alle landegrensene var visket ut, de var kun sammen om musikken.
- Gjennom musikken kan man få frem et budskap, og for meg er det viktig med miljøet. Slik kan jeg fortelle folk om det på en annen måte, la dem bli nysgjerrige gjennom musikken.
Til og med når Kristine har brukt store deler av 2023 på å skape ny musikk med base hjemme i Norge, har musikken hennes reist rundt i verden. For med notene hun sender ut, enten det er til Østerrike eller Australia, så får musikken hennes leve sitt eget liv, helt uten henne.
- Jeg synes det er så fascinerende med den klassiske musikken, at man holder på med et verk i over et år og så slipper dem ut i verden som sine barn. Det er en jobb å tørre og slippe de løs, sende notene avgårde, uten å ha kontroll over dem lenger. Tørre at musikken min kan få en annen karakter og tolkning gjennom andres spill.
De fleste stykkene hun har komponert har hun kontroll over hvor ender opp, men i blant googler hun «barna» sine og finner ut at musikken hennes har dukket opp et nytt sted ute i verden.
- Plutselig oppdager man at noen har spilt stykke ditt et sted du ikke aner at det har kommet seg! Det er ordentlig gøy.
Helt til slutt: har du et råd til andre i musikkbransjen som vil ta steget ut av Norge?
Det viktigste du kan gjøre er å være nysgjerrig og åpen. Du kan ikke bare sitte hjemme, men du må gå på konsert, oppleve andres musikk, bli inspirert og dra til utlandet. Det er viktig å være interessert i andre folk og musikken deres og vende nesen utover fra sin egen lille pytt. Disse menneskemøtene kan bringe deg videre!
Fem kjappe:
- Hvilken norsk musikk følger du mest med på om dagen?
Det er så mye bra norsk musikk for tiden! Blir nødt til å nevne flere: Jenny Hval, Øyvind Torvund, Therese B. Ulvo, Pom Poko, Reolo, Heida Mobeck, Inga Margrete Aas, Guoste Tamulynaite, Pinquins, Lars Skoglund, Lasse Passage, Propan og Benedicte Maurseth.
- Hva er den fineste lyden du hører i løpet av en dag?
Det er umulig å svare på, det er så utrolig mye spennende lyder! Men liker godt ugler som tuter, is som fryser, hakkespetter, vingeslag, og å høre på flaggermus i min ultralyd-detektor! - Hvis du vinner prisen, hvem ringer du først for å fortelle om nyheten?
Min mann. - Hvilken film/TV-serie hadde vært drømmen å lydlegge?
Kanskje en film om nyoppdagede dyphavsarter? Da blir det en virkelighetens sci-fi. - Nevn tre ting som må være på plass for at du skal være i modus til å skape musikk?
Opptaksutstyr, papir og blyant.
Prisen for «Årets internasjonale suksess» blir delt ut på Spellemann-prisen 4. april.