- Scenen er mitt frirom!

Operasanger Lise Davidsen er nominert til Spellemann-prisen «Årets Internasjonale Suksess 2023».

Skrevet av Anna Kristine Lund 20.03.2024

Lise Davidsen credit James Hole
Lise Davidsen. (Foto: James Hole)

Siden 2019 har Lise Davidsen jevnlig vært i gangene i The Metropolitan Opera i New York, og for tiden befinner hun seg tilbake i rollen som Leonora i «La Forza del Destino», skjebnens makt. Dagen vi prater med henne på telefonen, er det drøssevis av yngre, håpefulle operasangere som fyker forbi på de røde, teppelagte gulvene i et av verdens fremste operahus. Det er konkurranse den dagen, og spenningen om fremtiden deres i dette bygget ligger i luften.

- Jeg blir så stresset på deres vegne! For jeg husker godt hvordan det var å være i den posisjonen selv, hvor nervøs jeg var.

Nå kjenner ikke sopranen på den samme nervøsiteten før hver opptreden, men iblant sjokkerer det henne hvor mye det koster å spille en ny rolle. Samtidig er det ingen andre steder hun heller vil være:

- Scenen er mitt frirom! Det er tydelig hva jeg skal gjøre, hvert sekund er satt, og da klarer jeg å være til stede i det.

Fjoråret til Lise var hektisk og innholdsrikt, og hun beskriver det som det første året hun følte vi var ordentlig tilbake på Operascenen etter korona. Mindre masker, mer tilbake til normalen.

2023 var også året for hennes aller første Marschallin-rolle i Strauss’ sin «Der Rosenkavalier» på The MET, og solokonsert på samme scene. Hun var festspillmusiker og spilte «Tosca» på Festspillene i Bergen, gjorde sin første Verdi-rolle på Covent Garden (The Royal Opera House) i London, i Wagner’s «Ring Cycle», og ga ut julealbum sammen med KORK, med påfølgende juleturné.

Tosca Foto Thor Brodreskift 29 1
Lise Davidsen i Tosca under Festspillene i Bergen. (Foto: Thor Brødreskift)

Men en ting stikker seg ut som ekstraordinært for Lise Davidsen i 2023, en «once in a lifetime»-opplevelse: da hun avsluttet festivalen BBC Proms i høst. Konserten ble jobbet med i lang tid, og utsatt et ekstra år på grunn av Dronning Elizabeth II sin død.

- «Last night of the Proms» var en utavdegsjæl-opplevelse, helt absurd og veldig gøy! Det er det nærmeste jeg kan komme en rockekonsert eller et idrettsarrangement. Folk står nærmest opp mot scenen og vifter med flagg fra alle land. Jeg så til og med noen norske flagg!

Medium Elisabeth LISE DAVIDSEN c ROH Tannhauser 23 Ph Clive Barda 399 adj
Lise i operaen Tannhäuser, spilt i The Royal Opera House i London. (Foto: Clive Barda)
Lise Davidsen as the Marschallin in Strausss Der Rosenkavalier Photo Ken Howard Met Opera 2 1
Lise Davidsen som the Marschallin i Strauss's "Der Rosenkavalier." (Foto: Ken Howard/Met Opera)

Karrieren til Lise har gått i marsjfart siden hun vant en rekke norske og internasjonale konkurranser for snart 10 år siden, noe hun ikke så for seg da hun studerte musikk og prøvde å finne ut hvor stemmen hennes passet inn. Nå er hun nominert til «Årets Internasjonale Suksess» på Spellemann 2023, en pris hun vant tilbake i 2019.

- Det er veldig gøy å bli nominert på nytt! Jeg trodde ikke det var mulig, siden jeg allerede har vunnet prisen.

For å komme til det nivået Lise er på, forteller hun at hun har tenkt som en toppidrettsutøver, vært i sin egen boble og jobbet med sitt eget ego. Det er konstant jobbing med det fysiske, slik at kroppen og stemmen skal kunne prestere på scenen. Samtidig jobber hun med psyken, slik at hun mentalt klarer å stå i forventninger fra seg selv og bransjen.

- I mitt yrke handler det egentlig ikke om å satse internasjonalt, opera er så ikke stort og det er heller ikke så langt fra Operahuset i Oslo til The MET i New York. Jeg jobber hardt for å være på det nivået jeg er på, ikke for å være i den byen jeg opptrer i.

Nå får hun stadig bekreftelse fra de største operahusene i verden at de ønsker henne tilbake på scenene sine. For tiden er det nettopp operaen i New York som får æren av å huse den norske operastjernen.

- Det er et særs godt hus, som holder et ekstremt høyt nivå og det er alltid hjelp å få. Det er store krefter som er i sving her og det er en ære å være en del av!

Lise Davidsen as the Marschallin in Strausss Der Rosenkavalier Photo Ken Howard Met Opera 3 1
Lise Davidsen som the Marschallin i Strauss's "Der Rosenkavalier." (Foto: Ken Howard/Met Opera)

Helt til slutt: har du et råd til andre i musikkbransjen som vil ta steget ut av Norge?

Konkurranser er faktisk en enkel måte å ta steget ut for de som opererer innenfor opera og klassisk. Istedenfor å reise rundt til 20 operahus eller sende demovideoer overalt, kan du reise et sted og synge foran intendantur og castingdirektører fra forskjellige hus samtidig. Det er en enkel måte å bli sett av mange på!

Fem kjappe:

  • Hvilken norsk musikk følger du mest med på om dagen?
    Jeg har en hekt på Amanda Delara sin «Checka»! Den er sykt bra å trene til og stemmen hennes er fantastisk. Så blir jeg også alltid glad når Ina Wroldsen slipper ny, egen musikk.
  • Hva er den fineste lyden du hører i løpet av en dag
    Lyden av kaffemaskinen, fordi den kommer med deilig lukt også.
  • Hvis du vinner prisen, hvem ringer du først for å fortelle om nyheten
    Enten forloveden min eller søsteren min.
  • Hvilken film/TV-serie hadde vært drømmen å lydlegge?
    Filmatiseringen av en Jane Austen-bok.
  • Nevn tre ting som må være på plass for at du skal være i modus til å skape musikk?
    Tre ting jeg trenger for å ha en ekte god dag på scenen er god helse, at hodet er skrudd på riktig og en god oppvarming. Hvis det er på plass, er jeg klar for alt!

«Årets Internasjonale Suksess 2023» blir delt ut på Spellemann-prisen 4. april.