- Spellemann føles fortsatt som det største for meg
Låtskriver Caroline Ailin er nominert i kategorien «Årets Internasjonale Suksess 2023».
«Barbie»-feberen tok verden med storm i 2023 og for låtskriver Caroline Ailin var det en helt spesiell opplevelse å se navnet sitt på rulleteksten sammen med sin mor i kinosalen.
Caroline beskriver 2023 som et spennende og intenst år i karrieren, men noe av det hun er mest stolt over er litt utenom musikken.
- Jeg har endelig tatt lappen! I en alder av 34. Det er på høyde med alt jeg har fått til i karrieren min det siste året, ler Caroline.
Det sier litt, for året til Caroline var preget av nominasjoner til verdens største musikkpriser, tre måneder i London i starten av året med å skrive på Dua Lipa sitt kommende album, tilbake til Los Angeles for å jobbe videre med Dua Lipa, låtskriver Andrew Wyatt og produsent Mark Ronson for å lydlegge det som ble den mest innbringende kinofilmen i verden i fjor: «Barbie».
- Det har vært vilt å se hvordan det har gått med «Dance The Night»! Vi jobbet så lenge med låten og det er vanskelig å vite hvor stor den blir når man er så tett på. Det skadet vel aldri at sangen ble brukt i en dansescene med Margot Robbie og Ryan Gosling.
Caroline holdt seg unna alle de store «Barbie»-premierene og røde løperne rundt filmen. Dagen filmen hadde kinopremiere var hun på ferie nord i Danmark, sammen med familien sin og kjæresten. Sammen så de filmen for første gang på det store lerretet, uten at de andre i salen visste at hun hadde noe med storfilmen å gjøre. Å se morens reaksjon da Carolines navn dukket opp, er et øyeblikk hun aldri glemmer:
- Mamma har jobbet på kinoen i Bodø i over 30 år og hun synes det var helt vilt å se navnet mitt på det store lerretet. Hun var så stolt av meg, som betyr ekstremt mye for meg.
Dette er ikke første gang Caroline har skrevet verdenskjente låter. Men hvordan ender hun opp med å produsere hitlåt på hitlåt?
- Jeg føler jeg har tatt en mastergrad i psykologi, for alt jeg gjør er jo å spørre og grave, vri og vende i folk sine følelser når vi skal skrive tekster.
- Hvis jeg føler noe av det vi skriver treffer, at det er annerledes og ærlig, får jeg en slags gåsehud-følelse i hele kroppen, forteller Caroline.
Hun forteller at noe av det hun er mest stolt av i sitt arbeid, en arbeidsmetode hun har holdt fast ved siden hun startet å skrive, er at hun ønsker å legge igjen noe ekte i musikken.
- Jeg har alltid tenkt at om jeg skriver en hit kommer artistene jeg skriver for til å synge låtene om igjen og om igjen. Derfor passer jeg alltid på å ha med et godt budskap i låten som skrives, slik at hver gang den sangen kommer i settet når artisten spiller live skal de føle seg oppløftet og «empowered».
På tampen av fjoråret dukket det opp nominasjoner til «Dance The Night» hos både Golden Globes og Grammy Award.
- Jeg tror jeg hadde storhetsvanvidd da jeg var barn, fordi jeg tenkte at jeg ville lage de største låtene i verden og pleide å si til mamma: «Når jeg blir invitert til Grammys», ikke «om».
Nå har det blitt en realitet, Caroline blir invitert på Grammy-utdelingen. Til tross for invitasjonen til verdens største prisutdeling for musikk, har nominasjonen til Spellemann en helt spesiell plass hos Caroline.
- Spellemann føles fortsatt som det største for meg. Harpen er en tydelig figur jeg har sett gjennom hele oppveksten min.
- Jeg kan fortelle mormor at jeg er nominert til en pris i USA uten at hun forstår hva det innebærer, men når jeg forteller at jeg er nominert til Spellemann, lyser det opp i øynene hennes.
Å være nominert til «Årets internasjonale suksess» er også en stor anerkjennelse for Caroline. Hun skjønte tidlig at det er vanskelig å være låtskriver med inntekt i Norge, og like vanskelig på et internasjonalt nivå. Likevel valgte hun å flytte alene til London som 19-åring for å satse på drømmen sin.
Det har tatt tid å komme dit hun har i dag med en internasjonal karriere, kjøpe seg hus i Los Angeles og bygge studio i hjemmet sitt.
- Jeg kunne gitt opp tusen ganger de siste 15 årene, men det var aldri noen plan B - det var dette jeg skulle drive med.
Helt til slutt: har du et råd til andre i musikkbransjen som vil ta steget ut av Norge?
Jeg tror det er viktig at man er litt unorsk, byr på seg selv og ikke forholder seg til janteloven. Ta noen syke risker i livet ditt og tørre å satse på det du elsker. Uansett hva som skjer, så har du i alle fall prøvd.
Fem kjappe:
- Hvilken norsk musikk følger du mest med på om dagen?
girl in red. Helt sykt rå!
- Hva er den fineste lyden du hører i løpet av en dag
Når vi spiller inn harmonier på hva enn vi har skrevet den dagen.
- Hvis du vinner prisen, hvem ringer du først for å fortelle om nyheten
Mamma!
- Hvilken film/TV-serie hadde vært drømmen å lydlegge?
Jeg elsker Love Island UK! Vi hadde faktisk fire sanger med i årets sesong, det var sykt gøy.
- Nevn tre ting som må være på plass for at du skal være i modus til å skape musikk?
Kaffe, en god sofa og en eller annen form for juicy drama (enten det er mitt eller noen andre i studio sitt drama).
Prisen for «Årets internasjonale suksess» blir delt ut på Spellemann-prisen 4. april.